א.מבוא

עמוד:9

א . מבוא א החיבור המונח בידי הקורא דן בשני טקסטים העומדים בליבן של האמונה ושל התרבות היהודית : עשרת הדיברות וקריאת שמע . שתי תעודות אלה מהוות , כל אחת בדרכה , מה שניתן לכנות הצהרות אמונה - Credo ) במובנו הרחב של מושג זה , ולא במשמעות הצרה שנודעה לו בחקר המקרא , ( ואנו נבקש לעמוד על קווי הדמיון והשוני הטוויים בין השתיים . עשרת הדיברות וקריאת שמע מצויים במקרא , אולם יש להם היסטוריה ארוכה ונפתלת , שראשיתה עוד קודמת לטקסט המקראי ואחריתה חורגת ממנו לתוך עומקם של ימי הביניים ואף מגיעה עד ימינו אלה . ניתן להשקיף על שתי תעודות אלה כעל צמתים שנפגשים בהם - ומתפלגים מהם - זרמים רוחניים ותודעות דתיות , ובהתאמה : גם שיטות מחקר שונות ומגוונות בתחומי הלשון , הספרות וההגות . אף על פי שאין יריעה רחבה דיה כדי שתוכל להכיל את כל הראוי להידון , יהיה עלינו להתייחס למגוון רחב של עניינים וזאת במסגרת מצומצמת למדי ובצורה נהירה , שכן חיבור זה מיועד בראש ובראשונה לקורא המתעניין ולאו דווקא לאנשי המקצוע בתחום המקרא . לפיכך מוקדש הפרק הנוכחי להבהרה ראשונית של המונחים , שיטות המחקר והנתונים שבהם הסתייענו . בגוף החיבור נבקש לעקוב אחר גילגוליהם של עשרת הדיברות ושל קריאת שמע לאורך הדורות , ככל שהדבר ניתן לבדיקה מתוך עדותה של הספרות המקראית ושל הספרות המאוחרת לה ; נשתדל לעמוד על הקווים המאפיינים אותם ביחס לטקסטים קרובים במקרא ומחוצה לו , במרחב התרבותי הגדול של המזרח הקדום ; וכן נעקוב אחר כמה מן הנתיבים הפרשניים הרבים שפרצו דורות קודמים בהתמודדם עם תעודות יסוד אלה . מכל האמור לעיל עולה דרכנו 'בחיבור זה , כמתנהלת בשני נתיבים מקבילים . הנתיב האחד והעיקרי הוא עיון מפורט בטקסט המקראי תוך ביאור רצוף שלו והתחשבות במעגלי הקשריו השונים , למן המובן המילולי של מונחים שהם לכאורה פשוטים ומבוררים , עבור במיגבשים הספרותיים שהטקסט קשור בהם ובמקבילות חיצוניות לו במידה שיש להן תרומה להבנתו , וכלה בהצגתן ( על דרך הרמז בלבד ) של גישות פרשניות

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר