|
עמוד:11
פרק ראשון מעמד האישה - סקירה כללית בכל החברות בעולם יש דמיון בעובדות הבסיסיות הנוגעות להבדלים בין המינים ולחלוקת התפקידים הבלתי שוויונית ביניהם . אלה מבוססים על מבנה אוניברסלי המעוגן בתרבות , המקבל חיזוקים מאידיאולוגיה , ממיתוסים ומהמוסר הדתי . חיבור זה מתמקד בתופעה אחת של הבדלי המיגדר ' , והיא הכאת נשים על ידי גברים בחברה היהודית והישראלית , שורשיה ואפיוניה . שתי מסקנות חשובות עולות בדיון זה : ( א ) נחיתותה של האישה יוצרת פוטנציאל של אלימות כלפיה , ו ( ב ) בתוך קבוצות או משפחות שרווחת בהן אלימות כלפי נשים קיימת הנטייה להנחילה לדור הבא . הרכיב האידיאולוגי והרכיב המיתי המצויים בסיפורים רבים של בריאת העולם בחברות שונות , ממלאים תפקיד חשוב בהבניית יחסי המיגדר - למן חוה בספר בראשית ועד לטרגדיה היוונית של פנדורה . לוי שטראוס 256 ) ( Levi-Strauss 1978 : 115 טוען , כי לא האדם יוצר את המיתוסים אלא המיתוסים יוצרים את עצמם באמצעות האדם . המיתוס הוא "סיפור אידיאלי שאינו מציג שאלות" ( שלינג , אצל אוחנה וויסטריך , ( 12 . 1996 דהיינו , האדם מבנה את המציאות בעזרת מיתוסים ויוצר סמלים כדי לפרש את המציאות ולתת לה משמעות . כך , החזקתה של האישה במעמד נחות , על כל ההשלכות החברתיות והפוליטיות , כגון תלותה בגבר , מקבלת חיזוק ממוסד הדת . מכאן נובע המיתוס בדבר חולשתה ושבריריותה של האישה , אשר כביכול לא תצליח לשרוד בלעדי הגבר . בחברות שונות רווחת התפישה שנשים גורמות לאסונות וטרגדיות בעולם , ולשבר כין הגברים ואלוהיהם , לאורך כל ההיסטוריה . לדעת הסוציולוגים והאנתרופולוגים , תפישה זו הביאה לעוינות רבה של גברים כלפי נשים , ( Walker 1996 : 767-768 ) וזו קיבלה חיזוקים מהמיתוסים ומהמוסדות הדתיים , והדירה את רגלי הנשים מטקסים דתיים . התפישה שהנשים הן מקור הרעה נתנה לגברים לגיטימציה . 1 תהליכים חברתיים מובנים המגדירים את ההבדלים בין המינים . . 2 ראו גם אוחנה וויסטריך ;( 12 : 1996 ) הכטר ( תשנ"ו : . ( 5
|
|