1. מפת קמבריי

עמוד:432

מעבר לרחוב סטפאן הקדוש , בפינה הצפונית מזרחית של העיר , מצוי הרובע שנקרא בתקופה הצלבנית 'רובע היהודים' או 'שכונת הסורים . ' אף כאן מספר כנסיות . האחת היא 'כנסיית מרים המגדלית _" , ' שבה שכנו היעקוביטים בתקופה הצלבנית . כנסייה מזרחית נוספת ברובע זה היא כנסיית ברתולומיאוס הקדוש . שתי הכנסיות הללו נזכרות במפה זו בלבד . גם אלה , כמו שלוש הכנסיות הקטנות ברובע הנוצרי , מופיעות כבסיליקה ולה צריח אחד . לעומתן בולטת 'כנסיית אנה הקדושה' אשר לה שני צריחים . כנסייה זו נבנתה מחדש בתקופה הצלבנית ואף היתה קשורה לבית המלוכה " . מדרום לרחוב יהושפט מצויה 'כנסיית המושיע הקדוש' . Ecciesia s . Saivatoris — שם זה ניתן על פי דבריו של יוחנן מווירצבורג דווקא לכנסיית גת שמנים , אך אין אנו מכירים כנסייה כזאת בתוך החומות . ברובע הדרומי מערבי של העיר מצוינת רק כנסייה אחת — 'כנסיית סבא הקדוש . ' בולטת בחסרונה , בסמוך לה , כנסיית יעקב הקדוש הארמנית . ברובע הדרומי מזרחי של העיר בולטת כיפת הסלע , שהיא המבנה הגדול ביותר במפה כולה . למבנה שני שערים , אחד — porta aurea 'שער הזהב' — בחומתה המזרחית של העיר , ואחד — speciosa porta 'השער היפה' — בתוך העיר . מקור האבחנה בין שני השערים בתקופה הצלבנית . קודם לכן התייחסו שני שמות אלה לאותו שער — זה המצוי בחומה המזרחית של העיר ( הזהה לחומה המזרחית של הר הבית ; השער קרוי בפינו 'שער הרחמים . ( ' מקור השם ב'ברית החדשה' ( מעשי השליחים ג , ( 10 , 2 שם קרוי השער , _6 _upa dbpaia שפירושו השער היפה , ומכאן הלטינית speciosa או ; puichra השם porta aurea ( שער הזהב ) נובע כנראה מן הדמיון בצליל בין c _& paia ל , aurea ולא קשה להבין כיצד הפך 'השער המפואר' ל'שער הזהב . ' בתקופה הצלבנית דבק הכינוי porta aurea בשער בחומה המזרחית שדרכו נכנס ישו לירושלים על פי המסורת , 36 ואילו _pmnn speciosa porta לשער הכניסה המפואר שהוביל להר הבית ממערב , היום שער השלשלת ( באב אלסלסלה . ( הצלבנים זיהו שער מפואר זה עם שער ניקנור , הנקרא 'מפואר' ב'ברית החדשה 37 . ' על פי מסורת אפוקריפית היה שער הזהב מקום מפגשם של יואכים ואנה , הוריה של מרים אם ישו . י בתקופה הצלבנית היה שער זה סגור כל ימות השנה ; הוא נפתח רק ביום ראשון של כפות התמרים ובחג הרמת הצלב הקדוש . כיפת הסלע כונתה בפי הצלבנים 'מקדש האדון' . Tempium Domini — האומן צייר את המבנה כיד הדמיון הטובה עליו ואף הוסיף לו שלושה צריחים . מדרום למבנה נראה כי ניסה לצייר את גרמי המדרגות המובילים אליו מכמה צדדים . בפינה הדרומית מזרחית של הר הבית מופיע מסגד אלאקצא _, שנקרא בדרך כלל 'מקדש שלמה' , Tempium Saiomonis — אך במפה זו הוא מופיע ' - ' L ; 1 citez de Je ' rusalem m m : JIM " . 443 ' _13 _V . _K ראה : פראוור , הצלבנים , עמ' 34 . 182-181 ראה : בלדי , עמ' . 688-687 lf ראה : בלדי , עמ' ; 551-545 ונסן אבל , ירושלים החדשה , עמי '' . 836-832 י ראה ; בלדי , עמ' 548-547 ( תיאודוריך 544 ;( ( _זיוולףן ; 547 ( יוחנן מווירצכורג , _rw _dv 37 . ( היו עדיין מי שהחזיקו במסורת הקדומה : Petals Diaconus כותב בשנת asinae' unde Dominus intravit sedens super pullum Tempium Domini ab oriente est porta speciosa 'Subtus : 1137 ( בלדי , עמ' . ( 546 כמוהו גם האב דניאל , שם , עמי ; 547-546 והשווה : רבא ( לעיל , הערה , ( 15 עמ' . 39-38 "יי remaniemems latins _, Paris 1910 . p . 292 E . Amann , Lc Protoe ' vangile de Jacques et ses

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר