פרק שישה-עשר מפות ירושלים בימי הביניים

עמוד:422

' ) sepuichrum / ecclesia s . Maria קבר / כנסיית מרים הקדושה ' ) ecciesia s . stephani ;( ' כנסיית סטפאן הקדוש ' ) cenacuium : ( ' חדר הסעודה האחרונה ' ) sepulchrum Rachel ' ( ' קבר רחל ' ) exceisus mons [ ( ' ההר הנישא . ( ' אם היה המחבר מלומד או הכיר את העיר , הוסיף לעתים אתרים או הסברים נוספים ? אך התבנית הראשונית המשותפת לכל המפות בולטת לעין . אמנם , אפשר לטעון כי השמות חוזרים על עצמם כיוון שאלה הם אתריה החשובים של ירושלים באותה תקופה ; אך טענה זו אינה עומדת כשמשווים בין המפות העגולות ובין מפת קמבריי , השייכת לאותה תקופה . זו האחרונה בוחרת באתרים שונים ומכנה לעתים קרובות בשמות אחרים לגמרי אותם אתרים עצמם המוצגים במפות העגולות . כך , למשל , 'חדר הסעודה האחרונה' קרוי ' ) ecciesia s . Maria Montis Syon כנסיית מרים הקדושה בהר ציון ? ( ' 'מקדש שלמה' קרוי ' ) Domus militum Templi בית אבירי ההיכל , ( ' ועוד . הוא הרין במפת מונפליה , שבה מופיעות מסורות שונות לגמרי , 0 זזו : מקום הפשטתו של ישו , הכתרתו בכתר קוצים , קשירתו ומאסרו 1 מקום מציאת הצלב על ידי הלנה , טבור העולם , ועוד . במפה זו מופיע גם מערך הכוחות הצלבניים בעת כיבוש ירושלים , שאינו מופיע אף באחת מן המפות האחרות . חיזוק נוסף לטענתנו בדבר תבנית ראשונית משותפת בא ממפת הדרכים העגולה מקודקס הרליאן ( ראה להלן . ( אף על פי שמפה זו עגולה , אין בינה ובין יתר המפות העגולות כל קשר איקונוגראפי ; גם שמות האתרים , מקומם במפה , והמסורות הנזכרות שונים מכל אלה המופיעים בקבוצת המפות העגולות . ה ) הסגנון — מספר אלמנטים סגנוניים בולטים חוזרים במפות העגולות . בולט ביותר אופן ציורה של החומה , בדרך כלל באמצעות מספר מעגלים , שבראשם מופיעות שיני החומה , המופנות ברוב המקרים כלפי פנים . השערים בחומה מוצגים באופן דומה ברוב המפות . בחלק גדול מן המפות מוקפים רבעיה של העיר כבתים קטנים דמויי חיצים — אלמנט סגנוני מיוחד החוזר שוב ושוב . שני המונומנטים העיקריים — כנסיית הקבר ו'מקדש האדון' — מוקפים בדרך כלל במעגל ( כגלל צורתם העגולה או לשם הדגשה . (? נחל קדרון מתואר בדרך כלל כמעין צינור , המתחבר לעתים ישירות אל מעיין הגיחון . גם מבחינת הסגנון , אם כן , ניתן לראות בנקל כי קיים דגם בסיסי משותף . אף על פי כן , טבעי הדבר שהסגנון הוא המרכיב בעל השונות הגבוהה ביותר בין המפות ' שכן כאן יכול יוצרה של המפה להינתק מן הדגם וליצור כיד הדמיון הטובה עליו . כך מוצגת לפנינו לעתים עיר בסגנון אירופי ( מפת פירנצה , ( ולעתים בסגנון צפוני , כמו במפות _קופנהאגן . בחלק מן המפות ציורי המבנים פשטניים ביותר , כמו במפות האג או פאריס ? בזו האחרונה מוצג 'מקדש שלמה' כשני צלבים , העומדים בכעין קערה ; בחלקן האחר הסגנון מעוטר ביותר וכל החללים ממולאים בעיגולים , במשולשים או בצורות גיאומטריות אחרות ובעיטורים פרחוניים למיניהם . לעתים נוספים לעיטורים ולקישוטים גם ציורים , שבהם מופיעים עולי הרגל העושים את דרכם במרחבי ארץ הקודש ( מפת בריסל ) או צלבנים הנלחמים מלחמת חורמה בכופרים . נראה כי כל האלמנטים המשותפים האלה מצביעים כבירור על קיומו של אבטיפוס שממנו שאבו המפות העגולות . 12 אבטיפוס זה נוצר במאה הי"ב , אך המשיכו לחקותו במאות הי"ג-י"ד ואף הט"ו , -י ראה : רריכט , מפות , ( 1892 ) עמ' . 39

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר