פרק שישה-עשר מפות ירושלים בימי הביניים

עמוד:420

הוד והדר מלכותיים . מראה ירושלים , העיר בעלת המסורת הנוצרית המפוארת , הנבנית והולכת תחת שלטון נוצרי מתחדש , עוררה תחושת גאווה בלבותיהם של הנוצרים במערב ובמזרח , ותחושה זו באה לידי ביטוי בולט במפות הללו . ארכע עשרה המפות השייכות לקבוצה זו מתארות את תקופת השלטון הצלבני בירושלים . אין בידנו שום מפה המתארת את העיר במאה הי"ג . דימויה של העיר הנוצרית המתחדשת התנפץ עתה , ושוב לא היה אפשר להציגה בפני הנוצרים במערב כפי שהציגוה עד כה . דומה כי השתיקה מעידה כאלף עדים על המבוכה שבה נמצאו הצלבנים במזרח ותומכיהם במערב . קבוצת המפות המתארות את ירושלים הצלבנית נחלקת לשני סוגים עיקריים ; א ) קבוצת המפות העגולות — אחת עשרה במספר — הדומות זו לזו כבר ממבט ראשון ; ב ) שלוש המפות הנותרות — מפת קמבריי המעוינת , מפת מונ ? ליה המרובעת , ומפת הרליאן , שהיא אמנם עגולה אך שונה באופן מובהק משאר המפות העגולות . שלוש המפות האלו עומדות כל אחת בפני עצמה ואין כל דמיון ביניהן לבין אחת מן המפות האחרות . נשאלת השאלה : האם נובע ריבוי המפות העגולות מתפיסה מסוימת של העיר שרווחה במאה הי"ב , או שמא היה קיים אבטיפוס אחד עגול , שממנו ינקו במישרין ובעקיפין כל יתר המפות ? להלן נעמוד על המכנים המשותפים של המפות , ננסה להראות כי אכן שאבו מ'מפת אם' מקורית אחת , ואף לעמוד על הגניאלוגיה שלהן . א _< העיגול — צורתן העגולה של המפות היא תכונתן הבולטת ביותר . המעגל היוצר את חומות העיר מודגש כמיוחד ומפריד הפרדה גמורה בין החלל העירוני ובין מה שמחוצה לו . בתוך המעגל בולטים שני רחובותיה הראשיים של העיר , החוצים זה את זה ויוצרים כעין צלב במרכזה . אילו רצה המחבר להציג תוכנית סכמאטית של העיר , טבעי היה שיציג את חומות ירושלים דווקא במרובע ולא כמעגל . במאמרו 'ההצטלבות בין החומות' עומד רוברט לופז על חשיבותן של שתי הצורות הללו לאיפיון העיר . העיגול ובתוכו הצלב היתה האידיאוגראמה בכתב ההיירוגליפי שסימלה את העיר . הצלב סימן את הצטלבות הדרכים — מרכז התקשורת , ההתוועדות והמסחר העירוני , והעיגול סימל את חומות העיר . שני האלמנטים יחד יצרו תחושה של התכנסות כלפי המרכז העירוני . החומות וההצטלבות המשיכו להיות סמליה של העיר גם בימי הביניים " . חומות העיר יצרו חלל מוגדר , שבתוכו יכלה להתנהל הפעילות העירונית . הן העניקו את תחושת השותפות והקשר בין תושבי העיר והגנו עליהם מפני העולם החיצון . מ' אבי יונה "' העלה את ההשערה כי מפות ירושלים העגולות נוצרו בהשפעתן של מפות העולם העגולות , המכונות מפות . ( Orbis Terrarum ) t-o מפות ה _-0ז " מכונות כך על שום צורתן העגולה ( כאות ( o ו המעגל החיצוני הוא האוקיאנוס המקיף את העולם כולו , ובתוכו מחולק העולם בכעין 1 לשלוש היבשות — אסיה , אפריקה ואירופה — על ידי הנילוס , הדון והים התיכון . מפות ה _-0ץ'היו 346-351 . קין m Harmondsworth 1966 , אבי יונה , עמ' " . 61 ראה : 41-44 and enlarged by R . A . Skeltori . London 1964 , pp . L . Bagrov / . Historyof Cartography _, revised 7 ראה : רריכט , ( 1892 ) עמ' . 39 ? _' ' ראה : v & . I . Burchard . Cambridge , Mass .. 1963 . pp . 27-43 _WMs ' , The Historian amithe City , ed . O . Handlin R . S . Lope / . The Crossroads within the השווה : I .. Mumford . The City in History ,

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר