פרק חמישה־עשר השפעת מסעי הצלב על התיאורים החזותיים של ירושלים

עמוד:412

שליד ישו במרכז ירושלים השמימית מרמזים על מרכזיותה של כנסיית הקבר בירושלים הנוצרית ועל מרכזיותו של קורבן הצליבה באסכטולוגיה הנוצרית . אין ספק שהסמלים וביטוייהם החזותיים מקורם בתיאורים חזותיים מערביים קודמים ולא במפגש בלתי אמצעי בעקבות מסעי הצלב הראשונים . אותה מסקנה עולה מן ההסתכלות בתיאורים המונומנטאליים של ירושלים החדשה , הנוצרית . תיאורי התקרות של הכנסיות _D "' st . chef-en-Dauphine ' שבצרפת : _^ _wd : _w Schwarzrheindori _3 גרמניה ( איור "( 12 מעידים על שליטתה של הקומפוזיציה הריבועית גם כאן . _n St . chef משולבים מבנים אנונימיים בקומפוזיציה הבנויה בהתאם לארבע דפנות התקרה , ובמרכזה שולט ישו . ב _Schuam-heindoii השה האפוקליפטי , המתואר בתקרת הקאפלה העליונה והנראה דרך פתח בצורת מתומן במרכז התקרה של המפלס האמצעי , שולט בכנסייה כולה . לסיכום אופיה של הזיקה בין מסעי הצלב לבין התיאורים החזותיים של ירושלים , נסתייע ביצירה שצוירה במערב בעיצומו של מסע הצלב הראשון — תיאור דויד המלך בדף 13 ב של כתב יד , Bern I 960 ( Raskr _Stiulien zur _Kunslifcschichte , ehemali _^ en Ableikirche Saint-Chef ( _Dmiphmc ) . N . Cahansky , Die romamschen Wimclmalereien iler w N . F ., 7 ) ! % 8 O . Dcmus . Romanesque _Wallpainling , Miinclien Wandmalercien 1 _/ cr Rhcinlanilc . _Diisseldorf 1905 ; Ms . 4 , | f . I 3 v ; P . Clemen . Hie ronumischen איור וו . ספר אפוקליפסה מטולוז מס . , 815 דף 53

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר