איור 21.קורת עץ ועליה כתובת מצוירת בכתב נסח'י, ממסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

עמוד:373

קיצורים וביבליוגראפיה ואן ברכם , העיר Hcrchcm . Mute ' ricnixpour 1 m Corpus Inscriplionum Arubiearum . \\ , Jerusalem . 1 . = ווו Villc . l . c Cain . ? 1922 M . \; ואן ברכם . הר הבית 7 = נ 9 ו ibui .. 2 . _11 ar ; 1 m . u ? Cain . רוזן איילון , האמנות = מי רוזךאיילון , 'האמנות והבנייה כירושלים בתקופה המוסלמית הקדומה , ' ס"י ( מוס , ( ' עמ י . 336-314 4 ו ראה : המילטון ( לעיל , הערה , ( 32 שם . יי ראה : _רוזן איילון ( לעיל , הערה , ( 1 עמי . 71 סיכום התקופה האיובית מציינת את חזרתה של ירושלים לשלטון מוסלמי . בולטת העובדה שהדוגמאות ליצירה בתקופה האיובית מרוכזות ברובן המכריע בירושלים , לעומת מיעוט העדויות לאמנות איובית בחלקיה האחרים של הארץ . ברם , סיכומה של האמנות והאדריכלות האיובית בירושלים אינו מבוסס על מכלולים גדולים ששרדו , ואף לא על כאלה הידועים לנו ממקורות היסטוריים ושלא שרדו . להוציא את הנתונים המתייחסים לפעילות האיובית סביב שיקום חומות העיר , שאף היא אינה מחוורת לנו כל צורכה , התמונה הכללית נשארת צנועה למדי . על נתונים אלה יש להוסיף עוד את הנתון המפתיע כי בתקופה האיובית אין זכר לטביעתן של מטבעות מוסלמיות בירושלים " . עם זאת , ראוי לציון כי בפרק הזמן הקצר שבין השנים , 1250-1187 סימנה האמנות האיובית בירושלים כיוונים חדשים באמנות האסלאם , ביותר מתחום אחד . הדיאקריטיים ברורים יותר . לעומת זאת , המעברים בין החלקים המעובים של האותיות לבין חלקיהן הדקים יותר בולטים פחות ( איור . ( 20 דוגמה נדירה , מסוג שונה , של אמנות הכתב היא ללא ספק כתובת מצוירת על גבי אחת הקורות שנמצאו במסגד אלאקצא ( ראה לעיל , אמנות העץ . ( בכתובת זו נראים היטב האותיות המעוגלות , הסימנים הדיאקריטיים והכתב הנסח'י במלוא סגנונו המגובש ( איור . ( 21 כתובת זו אינה יחידה במינה , ואף על פי שחלק מן הקורות המצוירות השתמר במצב פגום , עדיין ניתן להבחין פה ושם בשרידי כתובות שהיו מצוירות על גביהן . ' איור . 21 קורת עץ ועליה כתובת מצוירת בכתב _נסח'י , ממסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר