איור 14 .מנכר מסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

עמוד:368

" . ( 1196-99 ) הסורג , המשתרע על פני משטח גדול , עשוי שיבוצי מספר גדול של לוחות עץ מצורות שונות , שביניהם נוצר אפקט ניגודי של צורות ומידות . הטכניקות למיניהן , ואף המעבר בין הדגמים השונים והקומפוזיציות , מונעים חד גוניות . בין הקבוצות השונות של לוחות העץ המגולפים ניתן להבחין בצורות של מלבנים או ריבועים , וכל אחת משתי צורות אלה מופיעה בגדלים שונים . דמיונם העשיר של האמנים יוצרי הסורג מתגלה בגיוון הצורות על ידי גילוף קשתות בתוך המלבנים הצרים , היוצרות אף הן מסגרות ( איור . ( 16 הדגמים מגולפים ברובם בתבליט נמוך , תוך שילובם של דגמים הנדסיים וצמחיים , אך מצויים גם לוחות העשויים בשיטת ה'משךביה , ' אחת הטכניקות המקוריות באמנות גילוף העץ באסלאם . על פי מתכונת זו נראית עבודת העץ בסלילים שהושחלו זה בזה כדי ליצור שבכה , כתוצאה ממעברים בין חוליות מלאות לאזורים חלולים . לבסוף , מן הראוי להזכיר קבוצה די גדולה של שרידי קורות עץ ממסגד אלאקצא , שנשתמרו מן התקופה הנידונה . קורות אלו הוסרו בעת השיפוצים שנעשו במסגד בשנות הארבעים של המאה הנוכחית ; כמה מהן היו פגומות במידה רבה , אך הן מציגות את אחד ההיבטים הפחות מוכרים של אמנות העץ באסלאם . שלא כבשני המקרים הקודמים — המנבר של נור אלדין וסורג העץ של כיפת " ואן ברכם , הר הבית , עמ' . 303-301 איור . 15 פרט של המנבר במסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים איור . 14 מנכר מסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר