איור 3. מדרסת אלנחויה, הכיפה צילום ואב רדובן

עמוד:358

קוביות בולטות דמויות שיניות מקיפות את התוף בחלקו העליון . פרט נוסף , בלתי שיגרתי ביותר , הוא העיטור דמוי פרח תלת מימדי הבולט בכפתור בקודקוד הכיפה " . בהקשר לאדריכלות הדתית מן הראוי להצביע על קבוצת מכנים נוספת שתרמה לאופיה של האדריכלות המוסלמית בירושלים — מבני זיכרון . מעצם טיבם צפויים מבנים אלה להימצא _במיתחם הר הבית . שני מבנים מן התקופה האיובית השייכים לקבוצה זו מצדיקים ציון מיוחד . שמותיהם הערכיים כוללים את המונח יקבה / דהיינו , מבנה כיפה . המבנה הראשון ניצב על הרמה ( המשטח המוגבה איור ( 5 של הר הבית , מצפון מערכ לכיפת הסלע , והוא קבת אלמעךאג' — כיפת העלייה לשמים ( איור . ( 5 מעל לפתח הכניסה קבועה כתובת המציינת את שנת ההקדשה 597 — להגירה , ( 1200 = ) אולם הכתובת אינה מנוסחת באופן חד משמעי כמדברת על בניית מבנה חדש . נהפוך הוא ; ניתן להבין כי עיקר פעולתו של היוזם , מושל ירושלים האיובי , היתה חשיפתו של המבנה . אין ספק שהמבנה ברובו — הקשתות , העמודים והכותרות ממדרסת אלכךךיה , שהוקמה על ידי אחד האמידים האיוביים בראשית המאה _הי"ב , לא שרד כמעט דבר . הוא הדין גם במדרסת _אלמעטמיןה , שתאריכה 614 להגירה , ( 1217 / 8 = ) מיסודו של אלמלך אלמעטם עיסא . אמנם ניתן לשחזר את תוכנית המבנה , אך הוא שרוי היום בעזובה גדולה . איור . 4 מדרסת _אלנחויה , הכניסה צילום זאב רדובן איור . 3 מדרסת אלנחויה , הכיפה צילום ואב רדובן

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר