המבנים

עמוד:355

אין ספק שהמבנה הבולט ביותר , הן בהיקפו והן בביטוי המפורש הניתן כבר בו לשינוי בסגנון — דהיינו , סגנון איובי לעומת הסגנונות שרווחו קודם לכן — הוא החלק המרכזי של חזית מסגד אלאקצא ( איור . ( 1 כתובת ההקדשה הקבועה מעל לקשת המרכזית של החזית ( ראה להלן , על האפיגראפיה והפליאוגראפיה ) מציינת את שנת ביצוע העבודות 614 — להג'רה , היא שנת . 1217 / 8 תרומתה של השושלת האיובית למבנה מסגד אלאקצא — להוציא את הפרטים העיטוריים , שבהם נדון להלן — מסתכמת במערכת הקשתות הקדמיות המהוות את החזית של היום ויוצרות את הפורטיקו ( האכסדרה ) הקדמית של המבנה . אכסדרה זו , ראשית לכל , הוסיפה על אורכו של המבנה וכתוצאה מכך העמיקה אותו ; בו בזמן קבעה חזות חדשה למסגד , המייצגת את הסגנון המובהק של הבנייה המוסלמית בירושלים שלאחר שלטון הצלבנים . כחזית זו מצויים מספר מרכיבים ארכיטקטוניים וקישוטיים רבי עניין , אך ראוי להצביע בראש ובראשונה על האופי _הבתר צלבני המובהק המתגלם בצירופם של נתונים אלה . הדברים אמורים בשני מישורים : הן בשינויים שחלו בסגנון הבנייה כתוצאה מהשפעת סגנון האדריכלות הצלבנית , והן בעצם השימוש המשני הנרחב בחלקי עיטור ובנייה צלבניים המשובצים בבנייה האיובית המוסלמית . תופעה זו חוזרת במספר רב של מבנים , וביטויה ניכר גם ביחידות אדריכליות חדשות לחלוטין ואן ברכם . הר הבית , עמי . 416-415 איור ו . חזית מסגד אלאקצא באדיבות רשות העתיקות והמוזיאונים

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר