פיסול

עמוד:341

עם סיומות מעוגלות , כמו _n _n St . Trophime _^ , St . Gil ! es-du-Gard m Arles — Mer Saintes Maries de la עלה טיפוסי לפרובאנס ושונה מאוד מן העלים העדינים של הקבוצה האפולית . : 7 ו ואילו הדמיון הקלוש עם קמפאניה וסיציליה מוסבר בצורה טבעית יותר על יסוד השפעה משותפת מאפוליה ולא על יסוד קשרים ישירים עם ירושלים . הופעתו של ענף מכוסה עלעלים במרכז דגם הסייגים במשקוף של כנסיית s . Agata dei Carccri שבקטאניה ( סיציליה * 127 , ( מן המאה הי"ג , למשל , מתפרשת לדעתנו כסימן של השפעה מאברוצו או מאפוליה , משם הגיע הדגם גם לכנסיית הקבר בירושלים . ניתן להביא ראיות מספר לביסוס ההנחה בדבר השפעות מוקדמות יותר ( לפני ( 1187 מכיוון _אברוצו ואפוליה לירושלים ; ( א _< התאריכים המוקדמים יחסית של בית המלאכה של אברוצו , שהיה קשור בפיסול הרומנסקי של אפוליה בתקופת כהונתו החשובה של אב המנזר ליאונס : ( 1182-1155 ) ( ב _< קיומם של קשרים אמנותיים אחרים בין אברוצו וירושלים בפיסול של כנסיית הקבר ; _> ג _< המצב המקוטע של הפיסול הרומנסקי גם באברוצו וגם באפוליה ושרידיו המעטים _והלא מתוארכים מן המאה הי"ב , מצב המאפשר לנחש את ממדי החטיבה הסגנונית המעניינת אותנו במרכז ובדרום איטליה , אבל אינו מאפשר לדעת את תאריך היווצרותה ולעקוב אחר תהליך התפתחותה . לכן , אין זה מן הנמנע שיש לייחס לחלק מן הדוגמאות הלא מתוארכות , שלא נמצאו בהקשרן הארכיטקטוני המקורי באפוליה , תאריך מוקדם יותר , בשנות השבעים והשמונים של המאה הי"ב . הצעה זר מותירה די זמן כדי שחלק מן האמנים יגיעו גם לארץ ישראל . יש לזכור שעבודתם כאן לא היתה קשורה בבנייה מונומנטאלית ( ייתכן שלא נותר זמן לביצועה בשנים האחרונות , רצופות התהפוכות הפוליטיות , של ממלכת ירושלים , ( אלא בריהוט כנסייתי נייד ובעבודות אחרות מאותו סוג , כמו קברי המלכים . השברים הרבים ופיזור המימצאים בכל חלקי ירושלים וסביבתה אינם צריכים להטעות באשר לגודל בית המלאכה הזה ; יש בהם רק כדי להוכיח את האופי הנייד של פריטי הפיסול שנוצרו בו , שכן רובם נמצאים היום בשימוש משני או באוספים למיניהם , ובכל מקרה — מחוץ למסגרתם המקורית . . 3 יסודות מקומיים היסוד המקומי בפיסול הצלבני בא לידי ביטוי באותו אופן שבו התגלה באדריכלות הצלבנית i דהיינו , על ידי השראה מן המונומנטים המוקדמים יותר הקיימים במקום . הקשר בין מבנה השער הכפול של כנסיית הקבר ושער הזהב הביזאנטי הודגש כבר על ידי נורית כנען . אנו הוא הדין בקשר של אפריז הוורדות בחזית כנסיית הקבר עם האפריז של שער הזהב ותבליטי העץ של כנסיית המולד בבית לחם ' " . כותרות אחדות באיזור כנסיית הקבר מגלות זיקה סגנונית ברורה אל הכותרות הרומיות של הר הבית "" . המוטיב הביזאנטי של עלים שנושבת בם הרוח הועתק אף הוא בכנסיית הקבר . "' נוסיף IJS Sicilia orientate . Palermo . 1964 . pi . XVIII כנען , אמנות מקומית , עמי " . 221 שם , עמי . 169 " _יי בושהאוזן , פיסול דרדם איטלקי , תמונות . 240-230 , 223-213 "י כנען , אמנות מקומית , עמ' 222 ואילך , לוח . 58 in : Folcla . Crusader A . Borg . 'Romanesque Sculpture Irom l he Rhone 1 : 7 . 122 . l'ii ! s . 159-162 . notes 21-23 / 1 _r / . pp . 97-1 _: 0 : Narkiss . _^ w ™/"" . 4 _; 7 ( note . _12 ) . p . Valley to the Jordan Valley ל : ו CO . Canale , _t . a deeorazUme plastica ... delta *

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר