פיסול

עמוד:325

והמשנית , זה בתוך זה . הוא הדין בכותרות הקוציץ של הר הזיתים , כותרת הגריפונים ( יצורי כלאיים של ציפורים עם חיות בעלות ארבע רגליים ) השלובים בחזית אלאקצא _, כותרת הנשר והאריה נקבת אלמעראג , ' ועוד ( איור . ( 13 באיזור מרכז מערב צרפת ( שכלל בימי הביניים , כאמור , את _הדיוקסות של _פואטיה , אנגולם וסנט ( אנו מוצאים את הבסיס הסגנוני והאיקונוגראפי שעליו בנויה הקבוצה הירושלמית הזאת : אפריזים וכותרות קטנות יחסית , שצורתן מבוססת על דגם הכותרת הקורינתית , גם כאשר העיטור שלהם איננו קוציץ . ברוב המקרים הכותרות אינן חופשיות אלא , כמו בירושלים , דבוקות לפינות של חלונות , דלתות , שערים ועמודים באזורי ההצטלבות בין אולם התווך והמצלוב בתוך הכנסיות . בפיסול שבאותו האיזור מעטות הסצינות הסיפוריות ( כמו בירושלים ;( חלק הארי בעולם המוטיבים תפוס על ידי עלים ותשלובות צמחיות ועל ידי חיות סמליות , כמו גריפונים , אריות וציפורים למיניהן , המסודרות ברובן לפי סכימות הראלדיות עתיקות . גם באותו האיזור האבן רכה וניתנת לשחיקה , וכך גדלים הקרבה והדמיון לירושלים . החקיקה באבן אף היא עמוקה והדרגתית והצורות בולטות ומעוגלות כמו בירושלים . להלן מספר הקבלות בין שני האזורים : ( א _< כותרות קורינתיות מעוטרות בשתי שורות עלי קוציץ עם בסיסים משותפים , כאלה שבהר הזיתים , מצויות גם בסן ז'ם , Gemmc ste . ) איור ( 14 בסנטונד , ( Saintongc ) וגם בסן אמאךדה בואקס , ( St . Amand-de-Boixe ) בשמפמיון , ( Champmillon ) בפלאסאק ( Piassac ) וכלנביל — ( Lanviiie ) כולם באנגומוא 71 ראה הערה . 64 איור . 13 קבת אלמעראג , ' כותרת צילום דוד תריס איור . 12 כנסיית העלייה לשמיים , הר הזיתים , כותרת

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר