אדריכלות

עמוד:320

העמודים הפנימית בכנסיית העלייה היתה מעגלית , ובדרך השוואתית ניתן גם לחשב את מיקומה . עם זאת , ייתכן מאוד שהשוויון במידות האמורות הוא מקרי בלבד . אם כך יש לראות את התוכנית של כנסיית העלייה בהקטנה של תוכנית כיפת הסלע , שבה נשמר העיקרון של שדרות עמודים קונצנטריים , מבלי לייחס חשיבות גדולה לסדר או לצורה ( מעגלית או מתומנת . ( מכל מקום , שאלת הקשר המדויק בין שני המבנים תישאר פתוחה עד שתיערך השוואה מפורטת של מידותיהם המוחלטות והיחסיות . אם אין אנו יודעים הרבה על שדרת העמודים האמצעית מלבד עצם קיומה , הרי לא כך הדבר לגבי הקאפלה המרכזית ( איור . ( 11 הצורה המתומנת של הקאפלה הנוכחית , מקומה במרכז המתומן המשוחזר , ומעל לכל העיטור הפיסולי , המותאם לצורתה ולמידותיה " , מזהים אותה עם הקאפלה הצלבנית . קאפלה זו היתה מוקד כנסיית העלייה הצלבנית בשעה שזו עמדה במלוא תפארתה . היא נחשבה ללב הכנסייה גם כשהמבנה לא היה אלא חורבה . רצף העדויות על שריד זה של כנסיית העלייה הצלבנית משתרע על פני כל הדורות ומשמש הוכחה נוספת לזהותו של המבנה הנוכחי עם המבנה הצלבני . אחרי שנת 1187 ידעה כנסיית העלייה הרס ניכר . בשנת 1212 מתאר אותה וילברנד מאולךנבורג כ'כנסייה חרכה "' ואילו בשנת 1396 מזכיר אותה עולה רגל אחר , אוז'יה מאנגליר , ( d'Anglure Ogier ) כ'טירה ישנה מוזנחת " . ' פליקס פאבר ( 1480 ) הוא הראשון המתאר במפורש את ההרס . " י קוחנל , פיסול צלבני . | י _Wilbrandus tie Olclenborg , _Peregrinatiu , in : D . ' ung viel chastel mul retenu _'; F . Bonnurdot & A . s Baldi , Enchiridion . Jerusalem 1955 . p . 516 איור . 11 כנסיית העלייה לשמיים , הר הזיתים , הקאפלה המרכזית

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר