ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:251

את הערך הרוחני של ירושלים כיעד לעלייה לרגל ולמסע הצלב , ככל שמדובר בנזירים ובמידה פחותה הרבה יותר גם בכמרים . לעומת זאת , בולט ומפתיע מיעוט הדעות השוללות כליל את תפקידה של ירושלים הארצית בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי בכלל . ניתן להסביר זאת בכך שהתמיכה בתנועת מסעי הצלב ובירושלים כבירת ממלכה נוצרית חייבה בהכרח תמיכה גם בירושלים הארצית . לא היה אפשר להטיף , מחד גיסא , למסעי הצלב ולסיוע לממלכה הנוצרית , ומאידך גיסא לשלול את חשיבותה הדתית של ירושלים י נהפוך הוא : ירושלים של מטה כשער לירושלים של מעלה נעשתה נושא מרכזי בתעמולה הצלבנית . מי שיצאו נגד ירושלים של מטה בכתביהם התיאולוגיים ובתוך העולם הנזירי הטיפו לזכותה ולמענה במסגרת פעילותם למען מסעי הצלב כאשר פנו אל אבירי אירופה . כך , פטרוס _מקליני , שהתנגד בחריפות , כפי שראינו , לעלייה לרגל של נזירים , גילה יחס אוהד ביותר למסע צלב כאמצעי ישועה להדיוטות . בשנת , 1146 ערב מסע הצלב השני , שבהכנותיו נטל פטרוס חלק פעיל , הוא כתב ללואי השביעי מל ך צרפת על התחדשות ימי קדם ועידן הנסים ; האל מדרי ך את המלך לואי נגד הסאראקנים , כפי ששלח את משה נגד בני עמון ואת יהושע נגד הכנענים . אך מלך צרפת נהנה מיתרון : בעוד שמלכי העברים פעלו למען האל ולמען עצמם גם יחד , הרי הוא עושה למען האל לבדו ועל קורבנו זה יזכה לגמול בשמיים . הצליינים כולם , אומר פטרוס , מוותרים על כיבודים , עושר , הנאות , וכן על מולדתם ועל משפחותיהם ; הם בוחרים 'ללכת בעקבות משיחם , לעמול למענו , להילחם למענו , למות בשבילו , לחיות למענו " ?' . ' מכתבו אל סידר מסן דניס ( Saint-Denis Sugerde ) על מסע הצלב השני ( משנת ( 1147-1146 הוא שיר הלל על מסע צלב למען ירושלים של מטה : האין זה העניין הגדול ביותר מכל העניינים כולם , לדאוג לכך שארץ הקודש לא תינתן לכלבים ? פן המקומות שבהם עמדו רגליו של זה שהביא ישועה כקרב הארץ [ על פי _תהלים עד יכ ] יירמסו תחת רגלי רשעים ? פן ירושלים המלכותית , המקודשת על ידי הנביאים , השליחים ובמיוחד המושיע עצמו ... תשועבד על ידי מחללי השם ורשעים ? פן הצלב של הישועה עצמו , הנתון עתה במצור ... ייכבש ? פן קבר האדון עצמו , שהוא עד עתה ... תהילת העולם כולו , ייהרס אולי לחלוטין כפי שהם [ הסאראקנים ] מאיימים [ לעשות " . [ במכתב לברנרד מקלרוו ( אפריל ( 1130 הדגיש פטרוס מקליני את התפקיד הישועתי שמילא , מזה כחמישים שנה , מסע הצלב לארץ הקודש : את מי לא ידאיג הדבר אם ארץ הקודש , שנכבשה מעול הרשעים בזכות מפעלם של אבותינו , על ידי שפיכת דם נוצרי כה רב לפני זמן מועט , תשועבד שוב על ידי הרשעים ומחללי השם ? את מי לא ידאיג הדבר אם מסע כה ישועתי בשביל חוטאים החוזרים בתשובה , שהציל מגיהינום מזה חמישים שנה , כפי שיש להאמין , אלפים ללא ספור והחזירם לגן עדן , ייסגר [ בפני הצליינים ] היות שהסאראקנים יעמדו בדרך כמחסום ? " , י פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 130 עמ' . 1 . Kritzeck , Rome I 95 fi { Studia Ansetmianch XL ) . Peuus Vcnerahilis 1 156-1956 , ed . G . Constable & Berry , Peter the Venerable ; mil the Crusades ' , v . ; 330-327 א p . 14 4 פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 166 עמ' 3 _-, 400-399 רי , שם , עמ' 1 . 160 פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 164 עמ' 5 ; 397 רי , שם , שם .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר