ה. 'השער לירושלים של מעלה.' מקומה של ירושלים בתוכנית הישועה של המאמין הנוצרי

עמוד:247

של הגאולה . עומדות רגליו בטרקליני ירושלים והוא עובד אותו , אשר קולו נשמע באפרתה ... שוב אין הוא משקיף סקרן אלא תושב מסור ואזרח חוקי של ירושלים ו אך ירושלים זו איננה ירושלים הסמוכה להר סיני כערב , שהיא בעבדות עם בניה , אלא ירושלים החופשית , שהיא למעלה והיא האם לכולנו [ על פי האיגרת אל הגלטיים ד [ 26-25 ואם תרצה לדעת — זו קלרוו . ' ' איגרת נודעת זו של ברנרד התפרשה כשלילה מוחלטת של ירושלים של מטה , ברוח הפרשנות הפאולינית של כתבי הקודש . 195 למעשה , אין ספק כי ככל שמדובר בנזירים התנגד ברנרד , בהתאם לאידיאל הרוחני של המסדר שלו ושל התנועה הנזירית בכלל , לעלייתם לרגל ואף להשתתפותם במסעי הצלב ; בעיניו היתה עבודת הקודש של המנזר עדיפה מבחינה רוחנית על עלייה לרגל להשתטח על קברו של ישו . וכן אין ספק כי בהגותו קיימת העדפה ברורה של ירושלים השמימית . אף על פי כן , אין בהגותו שלילה מוחלטת של ירושלים הארצית או שלילת מקומה כיעד למסעי צלב ועליות לרגל "" . אמנם , העיר הארצית איננה אלא בבואת העיר השמימית , שהיא היא הנצחית , שלא בארצית שהיא בת חלוף . אולם באשר להדיוטות ואף לאנשי הכמורה , הכיר ברנרד במעמדה של ירושלים בתוכנית הישועה של הנוצרי וראה בה יעד ראוי של עלייה לרגל ומסע צלב כאחד . דעתו היתה , כפי שניסחה במכתב לאפיפיור קליקסטוס השני ( דצמבר 1124 —ינואר , ( 1125 כי 'ירושלים זקוקה הרבה יותר לאבירים לוחמים מאשר לנזירים מזמרי תהלים או בוכים ! ' י ' * ועוד י בהצגתה של קלרוו כירושלים של מעלה האמיתית בשביל נזיריה אין משום חידוש . גם מנזר ויזלי ( Vezeley ) כונה ' ירושלים האחרת' , ( aitera iherusaiem ) וכבר במאה _הי"א תיאר גיוטסלד ( Jotsaid ) את מנזר קליני כ'ארץ המובטחת' של אב המנזר אודילו מקליני 1 * . התנגדות לעלייה לרגל לירושלים של נזירים ובו בזמן הכרה עמוקה בערכה הדתי להדיוטות באה לידי ביטוי בהגותו של בן תקופתו וחברו של ברנרד מקלרוו , הוא פטרוס מקליני . במכתב שכתב בשנת 1147-1146 לאביר הוגו קאטרלה משלון , ( Hugo _Catula de Chaion ) שרצה לעלות לרגל לירושלים לאחר שהצטרף למנזר קליני , טוען פטרוס : שירות אלוהי הנעשה בהתמדה , בהכנעה ובעוני חשוב מעלייה לרגל לירושלים , הנערכת במותרות ובגאווה . לבקר בירושלים , שם דרכו כפות רגלי האדון , דבר טוב הוא , אולם טוב הרבה יותר להשקיף לעבר השמיים , שם הוא נראה פנים אל פנים . מי שהבטיח את הטוב יותר אינו רשאי להמירו כפחות מזה _" . ... _ ' כמכתב אחר , לפטריארך ירושלים ( כנראה לוויליאם הראשון , , ( 1145-1130 תולה פטרוס את אי 11 ) 4 ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 63 עמ . 158-157 _' עליחסושל ברנרד לירושלים ראה לעיל , סעיף ד , הערות . 118-117 י '" ראה , למשל : ברדרו , עמ' ; 270-269 עמ' Pour : 271 _2 _ubls _2 tol ; _£££ . q , b \ Q [ _3 I 0 q _918 , _££ , MD la beatitude e _' ternelle . ou _Pon emre par sa I ' abbe de Clairvaux , Jerusalem etail le symbole de פראוור , תולדות , א , עמ' ; 275 הנ"ל , 'ירושלים בתפיסת הנצרות והיהדות בימי הביניים המוקדמים , ' קתדרה , 17 ( תשמ"א , < עמ' ' * . 66-65 קונסטבל , התנגדות , עמ' ; 137-136 לקלרק ( לעיל , הערה , ( 193 עמ' ''" . 51-50 ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 359 עמ' Sylviniacensis . fi // aS 0 _rf // o «/ . v . / 7 .. 142 . col . 899 CCCM , 42 , Brepols 1976 . p . 423 : . _lotsaklus Monument a Vizeliacensia , ed . R . B . C . Huygens , '' '" . 305 י '" פטרוס מקליני , מכתבים , מס' , 51 עמי . 152

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר