ד. מ'עיר קבר המשיח' ל'עיר ה תחייה' ו'המקום שבו דרכו רגליו'

עמוד:240

לעיר דרך 'שער דויד , ' עברו במצודת העיר , היא 'מגדל דויד , ' ומשם המשיכו ב'רחוב דויד' לכנסיית הקבר . תפיסה זו של ירושלים הצלבנית , שקדושתה נובעת הן מעברה המקראי והן מהיותה עיר חיי המשיח , השתנתה משנפלה העיר בידי צלאח אלדין . תגובת הנצרות לאובדן ירושלים התאפיינה , ראשית , בהתייחסות למאורע במונחים מקראיים וכן בתיאורו כאובדן העיר על ידי בני ישראל , אך האבידה לכשעצמה נתפסה מצד תוכנה הנוצרי . תגובתם של משוררים וטרובאדורים על נפילת ירושלים התמקדה בקבר האדון וכצלב הקדוש , שנגזלו , לדבריהם , באלימות על ידי עם זר " . מחבר השיר 'כפי שניבא דויד ברוחו' מתאר את חילול הקבר על ידי הסאראקנים וקורא ל'אלישע החדש' לצאת ולהחזיר לכנסייה את הצלב שאבד לה עתה '" . בךטר מאורליאן כתב שיר קינה על ירושלים בהשראת איכה א ד : 'דרכי ציון אבלות מבלי באי מועד , כל שעריה שוממין . ' ... הוא מקונן על בדידותו של הקבר , שאין עוד מי שיפקוד אותו ויבוא אל המקום שבו שתה המשיח את כוס התרעלה של הסבל ; הוא אבל על שהפלשתים שבו את הצלב הקדוש , הוא ארון ה' , ( archa Dei ) ארון הברית החדשה 1 M . ( archa novi foederis ) משורר אחר מקונן אף הוא בהשראת ספר איכה כי כל אוהבי ציון ברחו ממנה ורק זרים פוקדים עתה את הקבר הקדוש . 155 המשוררים מתארים את מי שזיהמו את מקום קודשו של הארון במדיינים , עמלקים , אדומים , כנענים ומצרים , ואת מי שנטלו את הצלב הקדוש , הוא ארון הברית , כפלשתים . ' תיאורי נפילת ירושלים מגלים התעלמות כמעט מוחלטת ממקומות קדושים אחרים בירושלים , מלבד הקבר הקדוש . יוצאים מכלל זה תיאורי הפראנקים תושבי הממלכה או בני המערב ששהו בארץ כצליינים או בצלבנים . הכרוניסטן האנגלי ךדולף מךיקטו ( Radulfde Diceto ) מביא בכרוניקה שלו את מכתבו של קונרד ממונפרה , אדון צור ולימים מלך ירושלים , שכתב בשנת 1188 לארכיבישוף קנטרברי ותיאר בפניו את גורלם של הקבר הקדוש , מקום לידתו של ישו בבית לחם ומקום קבר מרים בעמק יהושפט . ' המחבר האלמוני של ספר 'כיבוש ארץ הקודש , ' שנכתב לאחר חזרתו ממסע הצלב השלישי , מתייחס לאובדן קבר ישו כמקום תחייתו , וכן למקדש האדון , שהוא לדבריו 'בית אל , ' ל'מקדש שלמה' ולהר ציון . 15 * לאחר נפילתה , שבה אפוא ירושלים למה שהיתה לפני כיבושה במסע הצלב הראשון : עיר קבר ישו . אופיינית לכך תלונתו של אב מנזר של בונוואל , ( Bonneval ) בדושיח הדמיוני שלו עם הנרי השני מלך אנגליה , פרי עטו של פטרוס מבלואה : אין מי שישחרר את הצלב הקדוש של האדון , את הקבר הקדוש והמקדש שלו ומקומות אחרים שהאדון קידשם בנוכחותו הגופנית " . שחרור הצלב והקבר היה יעד מסע הצלב השלישי וכאשר חזר פיליפ אוגוסטוס לצרפת , 152 C ' rucifigat omnes , קרמינה _בוראנה , א , מס' , 47 עמ' Quod spiritu David' 153 . 92 , שם , מס' , 48 עמ' Iuxta Threnos Jeremiae ' , ed . 154 . 95 'Lugent Sion et Judea' , ibid .. no . 236 . p . 165 ; 156 ( 1895 ) , p . 164 'Venit iesus ' . Annalecla Hymnica Medii Aevi . XXI 155 Verse . Oxford 1959 , pp . 297-300 F . I . E . Raby , The Oxford Bookof Mediaeval Latin Berter of Orleans , Plange Sion et . Judaea ' , ibid ., XXXIII ( 1899 ) , no . Petrus Blesensis , Dialogus ( supra , n . 121 ) . p . 112 159 De Expugnalione ... ( supra , n . 108 ) , pp . 248 , 158 Stubbs , RS , 68 ,, London 1875 , p . 61 Radulfus de Diceto , Opera Hislorica , ed . W . , 157 Stuttgart 1965 , pp . 117-118 Minnesangs Friihling , ed . K . Lachmann _et al ., 319 ; Albrecht von Johansdorf , 'Die hinnen varn ' , 265 , p . 315 ; 'Miror , cur tepeat ' , ibid ., no . 267 , p .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר