ד. מ'עיר קבר המשיח' ל'עיר ה תחייה' ו'המקום שבו דרכו רגליו'

עמוד:234

בנוכחותו הגופנית ובו בחר למען ישועתנו להיות לבן בשר / י" גרגוריוס השמיני , ב'שמועה הנוראה' ( אוקטובר-נובמבר ( 1187 רבת התפוצה , תיאר את ירושלים כמקום שבו בחר האל להתגלם בבשר ודם , ובחוכמתו שאין לתארה וברחמיו הנעלים מהבנת אנוש בחר לחולל שם את ישועת האדם באמצעות חולשת הבשר , כלומר , הרעב , הצמא , הצליבה , מותו ותחייתו , כמו שנאמר ' , ואלהים מלכי מקדם פעל ישועות בקרב הארץ' ( תהלים עד יב " . ( ירושלים מתוארת , אפוא , כמקום שבו פעל האלוהים ישועות בקרב הארץ . היא 'מקום הישועה' ולפיכך גם 'מקור הישועה . ' יתר על כן , אין היא מקום הישועה בבחינת מקרה אלא בבחינת בחירה ו המקום שבחר בו האל כמקום התגלותו , כבימה למפעל הישועה שלו . תפיסה זו של ירושלים בפי גרגוריוס השמיני אינה חידושו שלו : היא מופיעה כבר אצל קודמיו על הכס האפיפיורי , פסחליס השני ואוגניוס השלישי " \ כך נעשה גם הפסוק האמור 'פעל ישועות כקרב הארץ' כמהלך המאה הי"ב לכעין 'נוסחת קדושה' נוספת של ירושלים , לצד הנוסחה 'המקום שבו עמדו רגליו . ' השפעה לא פחותה בעיצוב דעת הקהל היתה למטיפים מטעם האפיפיורות שהטיפו למסעי הצלב , כגון ברנרד מקלרוו ערב מסע הצלב השני , אנרי מאלבנו ערב מסע הצלב השלישי , מרטין מפאיריס ( Pairis ) ערב מסע הצלב הרביעי וז'אק מוויטרי ערב מסע הצלב החמישי . כשקרא ברנרד מקלרוו ( 1146 ) לארכיבישופים של צרפת ובוואריה להטיף למסע הצלב השני , הוא תיאר את ארץ הקודש כארץ שבה נראה האדון ובה התרועע למעלה משלושים שנה עם בני האדם ; כארץ שאותה פיאר כמעשי הנסים שלו וקידשה בדמו ; וכארץ שבה הופיעו הפרחים הראשונים של התחייה . " באיגרתו למאמינים בבוהמיה ( 1147 / 1146 ) הוא נוקט מינוח דומה ומוסיף כי זהו מקום לידתו של המשיח , המיופה על ידי קבורתו . " באיגרת לפטרוס _מקליני ( 1150 ) מתאר ברנרד את ירושלים כ'מקום שבו דרכו כפות רגליו' ( על פי תהלים קלב ז . ( " אנרי , קרדינאל ובישוף של אלבנו ( קודם יורשו של ברנרד כאב מנור ק לרוו , ( קרא באיגרת ההטפה למסע צלב השלישי לנסיכי גרמניה ( אוקטובר ( 1187 ליטול את הצלב 'למען ארץ הקודש שאותה , למען ישועת האנושות , קידש האדון בכפות רגליו "" . ' מטיף אחר לאותו המסע , אנרי בישוף שטרסבורג , בהטיפו בפני הקוריה של מיינץ ( מרץ , ( 1188 הגדיר את יעדו של המסע כ'נחלת המשיח , ' ' המקום שבו דרכו רגליו , ' המקום שבו נקבעו עיקרי האמונה והופצו משם לכל העולם , תחילה על ידי הנביאים ולאחר מכן על ידי השליחים . הוא קרא לנאספים לנקום את נקמת 'העיר הקדושה ירושלים , אם ומינקת האמונה שלנו' 12 " . ( mater ct nutrix ) פטרוס מכלוא , שהטיף באנגליה למסע הצלב 114 276 Alexander 111 . Oriens Pontificius . III . no . 109 . p . "' גרגוריוס השמיני . שמועה נוראה , עמ' "" no . 437 , p . 661 ; no . 487 , p . 717 499 ; no . 343 . p . 51 3 ; no . 355 , p . 53 1 ; no . 406 , p . 607 ; Register . 1 . no . ! 1 . p . 19 ; 302 , p . 432 ; no . 336 , p . Eugenius III . ibid .. no . 64 , p . 196 ; Innocent 111 . Pascal II , Oriens Ponlif icius . III . no . 14 . p . 118 ; 115 . 8-7 ברנרד מקלרוו , ח , מס י , 363 עמי 117 . 312 , מס' . 458 עמ' . 439 על התפוצה הרנה של האנציקליקות האלה של ברנרד ראה : J . Leclercq , 282-308 croisade ' , Revue benedict ine . LXXX 1 ( 1971 ) , pp . 'L'Encyclique de Saint Bernard en favour de la א ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 521 עמ' . 483 וראה גם שימוש בפסיק '' ו זה : שם , מס' , 377 עמ' ; 341 מס' , 393 עמ' TF \ VV .. Historia deExpedilioneFriderici , pp . 11-13 // V " q . 365 זו מורה על השפעה של ברנרד מקלרוו ; ראה : ברנרד מקלרוו , ח , מס' , 458 עמ' . 435 4 mgh srg , n . s ., vj . pp . 123-124 Historic ! Peregrinorum . ed . _k . Ch _roust , Berlin 1928 " דרשתו של אנרי משטרסבורג מושפעת מגרגוריוס השמיני ; ראה : גרגוריוס השמיני , שמועה נוראה , עמ' . 10-6

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר