ב. 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' של הנוצרים

עמוד:226

וכמו כן משווים את כיבושה של ירושלים על ידי צלאח אלדין לכיבושה על ידי הפרסים והערבים . ההיסטוריון האנגלי ויליאם מניובורו ( William ofNcwburgh ) כותב כי ארץ הקודש היא 'ירושת האלוהים , ' שהוענקה לעם שנבחר על ידו להחזיק בה . ואולם , לא היתה זו הענקה לצמיתות , ככתוב : ' והארץ לא תמכר ל ? מתת , כי לי הארץ , כי גרים ותושבים אתם עמדי' ( ויקרא כה כג . _< כך גם לפי הנאמר על אברהם במעשי השליחים ! 'ולא נתן בה נחלה אף לא מדרך כף רגל ויבטח לתתה לאחוזה לו לזרעו אחריו' ( מעשי השליחים ז . ( 5 הארץ תמיד הקיאה את תושביה אשר טימאו אותה בחטאיהם . לכן לא זכה אברהם לכובשה וצאצאיו קיבלוה רק לאחר שהאמורים גורשו ממנה בשל חטאיהם . מאותה סיבה גורשו בני ישראל מהארץ על ידי האשורים י י וגם כיבושה של ירושלים בידי אספסיאנוס וטיטוס היה משפט אלוהי . לפי הנאמר אצל מתי ט : 24 'אומר אני לכם כי יהא זה יותר בשביל ארץ סדום ביום הדין מאשר בשבילכם . ' לאחר מכן נרמס 'היכל ה' ( scmctuarium Dei ) ' על ידי הגויים עד לתקופת קונסטנטין הגדול . בזכות אדיקותו נתנה הארץ כירושה וחזקה ( possessio ) לצאצאים האמיתיים של אברהם , הם הנוצרים . אולם בגלל חטאיהם אבדה להם ועברה לידי בני הגר . הארץ ניתנה לצלבנים לא משום שהיא מצטיינת בפוריותה , שכן בנידון זה טובה הודו מסוריה . היא ניתנה להם , צאצאי אברהם , כארץ שבה הקריב את עצמו מושיע המין האנושי למענם , כדי שיהללוהו בה . ואולם , בעוד שכובשי הארץ הצלבנים היו אנשי אמונה , הרי במרוצת הזמן מלאה הארץ רודפי מותרות , רוצחים , שחקנים ולצים , שהגרועים בהם היו ה'פולאנים' ( כלומר , ילידי הארץ ) אשר התחברו עם הסךקנים , כרתו עמם חוזים ואימצו לעצמם את מנהגיהם . לכן , בשל חטאיהם של תושבי הארץ , נפילתה בידי המוסלמים היתה משפט אלוהי צודק " . ראלף ניגר ( Ralph Niger ) מציג תמונה דומה ( כתב בשנת . ( 1188-1187 לדבריו הנחית האל אסונות על הצלבנים כדי להחזירם בתשובה \ שיגור מסע צלב למזרח למען כיבושה מחדש של ארץ הקודש מנוגד , אפוא , לתוכנית האלוהית להעניש את מאמיניו במזרח . שמורה לאל הזכות ( על פי תהלים כד א ) לחלק ארצות למי שיחפוץ , והוא בלבד רשאי להחליט על מועד קץ השלטון המוסלמי בארץ הקודש . : י לעומת זאת , הקרדינאל אנרי מאלבנו Henri d'Aibano ) ; לשעבר אב מנזר קלרוו , ( ממטיפי מסע הצלב השלישי , טען בשנת 1188 כי האל החמיר בעונשם של הנוצרים לעומת עונשם של היהודים ; אלה נענשו בכך שקודש הקודשים שלהם חולל על ידי אנטיוכוס ; ועתה נענשה הנצרות בכך שקודשי הקודשים שלה , הקבר והצלב של ישו , נלקחו בשבי " . ואמנם , סיסמתו של מסע הצלב השלישי היתה לנקום את הפגיעה בישו . וכך הגדיר אלן מליל ( Alain de Lille ) את הפגיעה , בדרשתו ' על אודות צלב האדון , ' שהושמעה בחג 'הערצת הצלב הקדוש' 14 ) בספטמבר ) בשנת : 1189 'כיבוש ארץ הירושה שלנו , נחלת המשיח , נדונייתה של הבתולה - . ' מסתבר , אפוא , כי מזמן נפילתה לידי צלאח אלדין אין ירושלים מופיעה עוד לבדה כ'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת ; ' מעתה חלים המונחים הללו על ארץ הקודש כולה . הנצרות ניסחה עתה את תביעותיה לא כתביעה לירושלים בלבד , אלא כתביעה ל'ארץ הקודש' כולה \ תביעה זו נוסחה , London 1884-1885 , pp . WUlrdmot _Ncwburtih , Historic ! rerun ! _Anx / icarum , 71 11 249-254 ed . R . Howlett , RS , 82 ראלף ניגר , עמי . 220 . 197-196 , 194-193 , 187-185 , 162 n אנרי מאלבנו , טורים . 353-352 " \ 9 b 5 ( Eludesde phihsophie meaievah' , L 1 I ) . p . 2 X 1 Lille . Textes ineclits , ed . M . T . _d'Alberny . Paris Alain de Lille , 'Sermo de crnce domini _' , Alain de 74 יש לציץ כי בניגוד לתקופה הקודמת , ( 1 215-1095 )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר