ב. 'נחלת המשיח' ו'הארץ המובטחת' של הנוצרים

עמוד:221

הנזיר מריימס הכריז האפיפיור בקלרמון כי 'הארץ ההיא ניתנה לבני ישראל לקניין על ידי האל , [ הארץ שהיא ] ככתוב ( שמות ג ח _< "זבת חלב ודבש" 1 ' והוא פנה למאמינים בקריאה ; 'עלו על הדרך לקבר הקדוש , הוציאו את הארץ ההיא מיד עם נבל , הכניעוה לעצמכם . \ .. אקהארד מאורה ( Aura ) מתאר נאום שהושמע במהלך מסע הצלב של שנת , 1101 ובו נאמר למשתתפים : 'אתם העם של ירושתו של ישו ... הוא ייעד את מקום קודשו להיטהר על ידי דמכם ועל ידי דם חבריכם , להיות לו לקורבן נדבה 45 . ' אותו הצורך לטהר את ירושלים נזכר גם על ידי אלברט מאאכן ; לדבריו הופיע המשיח בחלום אל פטרוס הנזיר וציווה עליו לעורר את המאמינים לטהר את המקומות הקדושים של ירושלים . ' גיכר מנוז'ן גרס כי היות שהפראנקים הם נבחרי האל , הרי תפקידם המסורתי היה תמיד לדאוג לנחלת הכנסייה , לנחלת המשיח , והם מילאו תפקיד זה בנאמנות עוד בשעה שהאפיפיורים סטפאן וזכריה מצאו מקלט אצל המלכים הפראנקים פפין 'הגוץ' ובנו קארל הגדול . ( 814-754 ) ואילו קאפרו , ( _Caifaro ) איש גנואה , שכתב בשנת 1155 לערך , גרס כי ארץ הקודש כולה שייכת לצלבנים בנחלתו של פטרוס , שהמוסלמים נטלוה מהנצרות בכוח הזרוע ; הוא מביא דושיח דמיוני בין פטריארך ירושלים לבין מוסלמים תושבי קיסריה , בעת המצור על העיר . ( 1100 ) לדבריו טען הפטריארך ו 'ואם אנו , שהננו ממלאי מקום של פטרוס , רוצים לחזור ולהחזיק בארץ הזאת , הרי ברור שאין אנו גוזלים מכם = ) המוסלמים _< את ארצכם * . ' הכיבוש איננו אפוא אלא כיבוש מחדש של מה שהיתה ממילא ארץ נוצרית . וכך מוצדקת השליטה הנוצרית בירושלים בעקבות כיבושה , שהרי היא 'נחלת המשיח' , ( hacreditas Christi ) נחלתו של פטרוס , נחלת בני ישראל , וכן היא 'הארץ המובטחת' ( repromissionis terra ) לנוצרים שהם 'ישראל האמיתי' ( Israel Verus ) והיא שער הכניסה לירושלים של מעלה " . הכרוניסטים של מסע הצלב הראשון משתמשים חליפות במונחים 'נחלת המשיח , ' 'חזקת האל' ( possessio Dei ) ו'הארץ המובטחת' לצורך ביסוס תביעת הנצרות לירושלים והצדקת כיבושה וכינון שליטה נוצרית בה " . י מן הראוי לזכור כי תפיסת ירושלים והמקומות הקדושים בארץ ישראל כ'ארץ המובטחת' הופיעה ככר עם ראשית הנצרות . אגריה ( כשנת 384-381 לערך ) מדברת על ' פלסטינה' כ'ארץ המובטחת : ' יי ואילו היירונימוס ( בשנת ( 398 מגביל מושג זה לירושלים ומתאר את הבטחת האל לאברהם ו 'לך לך Ekkehard , chronkon _universal . mgh ss . vi , p . 45 ר . י ) ; 222 : Blake , The Formation' ( supra . n . 1 ) . על מסע הצלב של שנת 1101 ראה : ריי לי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמ' . 134-120 י' אלברט מאאכן , עמי . 272 באשר לתפקידו של פטרוס במסע הצלב הראשון ראה : ( 19 X 5 ) , pp . 79-107 First Crusade ' , Studies in Church History . _\\ 11 Hermit Goes to War : Peter and the Origins of llu ? E . Blake & C . Morris , 'A . / JS ' _# _y , / 'nJ _2 _7 _JV 47 * קאפרו , עמי ; 63 וראה : פראוור , הצלבנים , עמ' . 550-549 " ראה לעניין זה להלן , סעיף ה . ( supra , n . 29 ) , pp . 14 , ? /• Monachus Anonymus Ekkchiird , /// Vravo / rm / 7 « fl < ; Christ i haereditas haereditas Dei' Dominid Sepulchri . rhc HOcc v . p . 335 . - Scaphusensis , De Reliquiis Sanclissime Cnicis ct 32-3 . 1 : ; גי ברמנוז'ן , עמ haeredi-tas ; 137 ' ; Dei' רוברט הנזיר : . ' possessio Dei וראה גם : / HT < 7 ir «/ n . ed . P . Geyer , CCSL , CLXXV . M VIII . p . 615 Chronicon S . Hubert ! ' Andaginensis . MGH SS , Egeria . / M , . ין

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר