א. ירושלים — יעד מסע הצלב הראשון?

עמוד:216

כרוניקות קדומות יותר של מסע הצלב הראשון , שנתחברו על ידי משתתפי המסע . היו אלה הכרוניקה האלמונית 'עלילות הפראנקים' , ( Gesta Francorum ) שחוברה בין השנים ! 1103-1098 הכרוניקה של ריימונד מאגילר , ( Raimond d'Aguiiers ) שנכתבה לפני 11105 'ההיסטוריה הירושלמית' ( Hierosoiymitana Historic !) של פולק משארטר , שגירסתה הראשונה הושלמה לפני שנת 1105 וכן 'תולדות המסע הירושלמי' , ( Histoha de Hierosolymitano acirra של פטרוס טוךנודוס Petrus ) , ( Tudebodus שהושלמה לפני שנת - . 1111 י 1 השוואה בין שתי קבוצות הכרוניקות מלמדת כי החשיבות שיוחסה לירושלים בכרוניקות שנתחברו באירופה לאחר כיבושה היתה מרובה ממה שמוצאים באלה שנתחברו על ידי משתתפי המסע ולעתים במהלכו . תמורה זו בהתייחסות לירושלים בולטת בנוסחים של הכרוניסטים השונים לנאום האפיפיור בוועידת קלרמון . פולק משארטר אינו מזכיר בנוסח שלו את ירושלים כלל ו ריימונד מאגילר אף אינו מזכיר את הנאום / ואילו 'עלילות הפראנקים' ופטרוס טודבודוס מציינים בקיצור נמרץ את יעדו של המסע בתורת 'דרך האדון והקבר הקדוש . ' י ' לעומתם כוללים הכרוניסטים האירופיים בגירסותיהם של הנאום התייחסויות מפורטות לירושלים . כך , למשל , רוברט הנזיר , גיכר מנוז'ן ובלדריק מדול , שנכחו כנראה בעצמם — בניגוד לרושמים אחרים של הנאום — בוועידת קלרמון . על פי רוברט הנזיר תיאר האפיפיור את ירושלים במלים טבור העולם , ארץ פוריה מכולן , כעין גן עדן אחר של הנאות . מושיע המין האנושי פירסמה באמצעות לידתו , ייפה אותה באמצעות חייו , קידש אותה בייסוריו , גאל אותה במותו , הביא לה- תהילה בקבורתו ... עיר מלכותית זו . הנמצאת במרכז העולם , מוחזקת עתה שבויה בידי אויביה וכפופה לפולחן הגויים על ידי עם שאינו יודע את האל . על כן מבקשת היא ומתפללת להשתחרר ואיננה פוסקת להתחנן שתבואו לעזרתה . אם לפי רוברט הנזיר תיאר האפיפיור את ירושלים כעיר חייו , ייסוריו וקבורתו של המשיח , ואף כמרכז העולם , הרי גם בלדריק מדול מתארה כעיר סבלו וקברו של ישו , ובנוסף על כך מקום קבורתה של מרים אמו ומקום 'מקדש שלמה . ' בניגוד לכרוניסטים אחרים בני זמנו מדבר בלדריק לא רק על קדושת ירושלים אלא על קדושתה של 'ארץ הקודש' כולה . עצם השימוש כמושג 'ארץ הקודש' ( terra sancta ) יש בו משום חידוש , ולמעשה בלדריק הוא אחד הראשונים שהחילו מונח זה על ארץ ישראל ; בתקופה שקדמה למסע הצלב הראשון , המונח השגור לארץ ישראל היה 'המקומות ו בלדריק מדול , גיבד מנוז'ן ורוברט הנזיר השתמשו כולם ב'עלילות הפראנקים / ויליאם ממלמסברי התבסס בעיקר על הכרוניקה של פולק משארטר ; הכרוניקה של פולק עובדה על ידי ברטול ף _מננגיס . ( Bartuii ' de Nangis ) אורדריק ויטליס נשען על הכרוניקה של בלדריק מדול וכן על 'עלילות הפראנקים . ' ראה : וורד , עמ' ; 165-122 _ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמ' . 137-135 , 61-60 כרוניקות חשובות נוספות של המסע הן זו של אלברט _מאאכן , ( Albert de Aix ) שכתב בשנת 1130 לערך , וכמו כן אב המנזר הגרמני אקהארד מאוךה Ekkehard ) , ( _d'Aura מתכר Hierosoiymita ( כתב בשנת ;( 1117 / 1116 ראה להלן . יי עלילות הפראנקים , עמ' ; 102 פולק משארטר , עמי ; 138-130 ריימונד מאגילר , עמי 4 j . h . & l . l . Hill . Paris 1977 , pp . 31 , 32 Tudebode , /// . 170770 de /// _eroWi'm / _raflo _itinere , ed . Peter ; 36-35 קאודרי ; סומרוויל , ועידת קלרמון , עמ' l 5 redlA ) _, wdx ! 1 ( 1974 ) , pp . 63 . 75-82 the Latin Christian Society ' , Anhivum Hisioriae Somerville , 'The Council of Clermont ( 1095 ) and R . ; 332 רוברט הנזיר , עמ' . 729

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר