א. ירושלים — יעד מסע הצלב הראשון?

עמוד:215

תיאר את יעדו כ'שחרור קבר האדון . ' כמהלך המסע , באביב , 1098 תיארו את עצמם מנהיגיו , בכותבם מאנטיוכיה לכלל המאמינים באירופה , כ'עולים לרגל לקבר הקדוש , ' ואילו בספטמבר אותה השנה הם קראו לאורכן השני להצטרף למסעם , לעמוד בראשו ולהשלים את מלחמתו של המשיח , את המסע שעליו ציווה המשיח עצמו ואשר אותו האפיפיור הטיף לו 'למען שחרור הקבר הקדוש " . ' כיבושה של ירושלים חולל פעילות ספרותית שלא היה לה תקדים בהיסטוריוגראפיה של ימי הביניים . מופלאותו של המאורע הפרתה את דמיונם ההיסטורי של בני התקופה ועוררה בהם את הצורך לתארו ולהסבירו . התוצאה היתה מספר רב ביותר של כרוניקות על מסע הצלב הראשון . למעשה , שום מאורע אחר בימי הביניים הקדומים והאמצעיים לא הוליד כמות כזאת של חיבורים היסטוריים ' ' . המחברים עצמם מדגישים לעתים בהרחבה את מופלאותו של האירוע כשהם מונים את הגורמים לכתיבתם . גינ : ר _מנוז'ן , ( Guiben de Nogent ) אשר סיים בשנת 1108 לערך את 'מעשי האלוהים בידי הפראנקים' , (( _h-sta Deiper Francos ) טען כי תהא זו בחינת 'שערוריה שלא לכתוב על אודות תפארת הזמנים שלנו '" . ' הנורמני אורדריק ויטליס , ( Orderic vitalis ) שכתב בין השנים , 1139-1135 תיאר כך את הסיבות לכתיבתו : פולק משארטר . .. ( Foui quc de Chartres ) אשר נטל כעצמו חלק מתלאותיו של מסע נעלה זה ובסכנותיו , כתב ספר מהימן ומלומד על האבירות רבת התהילה של צבא ישו . בלדריק , ארכיבישוף דול , חיבר ארבעה ספרים בכותבו כסגנון נאה , [ ספרים ] שבהם הוא מספר בנאמנות ובכשרון את כל תולדות המסע מתחילתו ועד לקרב הראשון שלאחר כיבוש ירושלים . אף מחברים רבים נוספים , לטינים ויוונים , עסקו בנושא זה הראוי להנצחה וכך שמרו בכתביהם המאלפים את המעללים הדגולים של הגיבורים למען הדורות הבאים . אף אני , הפחות מכל אלה אשר בתור נזירים עוקבים אחר האדון בחייהם , שואף לכלול את מסע הנוצרים למען ישו המשיח בספר הקטן שאותו התחלתי לכתוב על נושאים כנסייתיים . זאת מתוך אהבתי לאלופי המשיח וההנאה שבהלל של עלילת הגבורה שלהם . חושש אנוכי מתוך ניסיון זה לחבר תיאור מלא של עלייה לרגל זו המכפרת [ על עוונות ] ואינני מעז להבטיח להשלים מפעל כה גדול . עם זאת , אינני יודע כיצד לעבור בשתיקה על נושא כה אציל " .... כרוניסטים שכתבו לאחר כיבושה של ירושלים , רוברט הנזיר מריימס , גיבר _מנוז'ן ובלדריק מדול שבחבל בריטאן , שסיימו את כתיבתם בסוף העשור הראשון ובעשור השני והשלישי של המאה הי"ב , הנורמני אורדריק ויטליס והאנגלי ויליאם ממלמסברי , ( William of Maimesbury ) התבססו כולם על סומרוויל , ועידת _קלרמון , עמ' 326 הערה . 9 *' האגנמאייר , מכתבים , מס' xil עמי ; 154 , מסי , xvi עמ' The First Crusade ; 165-164 _VDDH _nD' _-DriV . _Kedam «/ .. Jerusalem 19 X 2 . p . 4 . 1 the Crusading Kingdom of Jerusalem , ed . B . Z . and St . Peter ' . Oiitremcr . studies in the History of . 1 . Riley-Smith . כעלייה לרגל ראה : di _studisvllaSpiritualila Medicvate . W _. _Todi 1963 . mEuropafinoallala Crociata . Conbegnide Centra premiere croisade' _, _Pellegrinaffgi e Culto dei _Santi croise ' s et des pelerins d ' apres les sources de la A . Dupront . _'La spiritualitedes 451-483 זיו ; על המסע כמיועד לכיבוש הקבר בתפיסת בני התקופה ראה גם : ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמ' '' . 137 , 124 , 108 על התופעה ראה : ריילי סמית , ' מסע הצלב הראשון , עמי Sonic Principles 01 ; 135 '" 165 , csp . p . 122 , ' ! _™ _/;/ n _. ed . / F . Breisach , Kalamazoo 19 X 5 . pp . 103- tury' _, Classical Rhetoric and Medieval Historio- Rhetorical Historiography in the Twelfth Ccwi- . I . O . Ward . גיבר מנוז'ן , עמי " . 120-119 אורדריק ויטליס , עמי . 7

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר