יהודים בירושלים הצלבנית

עמוד:201

הגויים , gentiles ) כלומר , לא נוצרים ) אשר היו תושביה , כולם כמעט אבדו בחרב לאחר שהעיר נפרצה בכוח ; ואם אי אלו נמלטו במקרה , לא ניתן להם עוד מקום כתוך העיר לגור בו . ל מנהיגים יראי שמיים נראה היה כחילול הקודש אילו היו מרשים לאלה אשר לא נמנו עם מאמיני הנצרות להיות תושבים במקום כה . pj ? _: עם 'הגויים' נמנו כמובן מוסלמים ויהודים כאחד . עדות קרובה יותר למאורעות הרי גורל אלה מצויה בחיבור שנכתב כדור אחד לאחר הכיבוש על ידי הפךיור של 'מקדש שלמה' ( כלומר , מסגד אלאקצא , שהפך לכנסיה , ( אשאר מארואז , שכתב כעין חיבור על תולדות המקום , אולם בעיקרו של דבר דרש , בין השאר , להחזיר את אוצרות המסגד שנשדדו בזמן הכיבוש . בהזכירו את צליבת ישו , הוא ממשיך : ' נהרג על ידם בגלל חטאינו , הוא אדון _px , 7 אשר נולד בלי שנגרם חטא . והגזע היהודי הופץ מאז ואינו מצוי עוד במקום " . ' בן דורו היהודי בספרד , אברהם בן חייא , שכתב את 'מגילת המגלה' באותו הזמן בקירוב , מספר על כיבוש ירושלים בידי הצלבנים וביטול ההיתר שנתנו המוסלמים ליהודים להתפלל בהר הבית , והוא מוסיף ; 'מיום שגברו אלו הרשעים על הבית לא הניחו ישראל לבוא בתוכו . אף איש אחד יהודי אינו נמצא בירושלים בימים אלה 32 . ' כמאה שנה מאוחר יותר ירשום יהודה אלחריזי מאורעות אלה בספר תחכמוני " . חקיקה זו נאכפה בכל חומרתה , ולאחר הטבח שנערך באוכלוסייה היהודית לא נשאר בירושלים שום יהודי . שני נוסעים המזכירים את התושבים היהודים של ירושלים מביאים אותה תמונה עצובה , וכך רשם בנימין מטודילה : ( 1170 ) ויש שם ( כירושלים ) בית הצביעות שקונין אותו היהודים בכל שנה מן המלך שלא יעשה שום אדם צביעה בירושלם כי אם היהודים לבדם והם ד' יהודים דרים תחת מגדל דוד בפאת המדינה . " י ויליאם מצור יא , Gentiles enim qui fuerant ejus : 27 esse permitterent habitatores ' censerentur professione , in tam venerabili loco principibus , si aliquos qui in Christiana non Instar enim sacrilegii videbatur Deo devotis non est datus locus intra urbem ad manendum . gladio ceciderant ; si qui autem casu evaserunt ; iis habitatores , urbe violenter effracta , pene omnes in Tractatus super templo 11 . ed . M . de Vogue , in Archives de Achard d'Arrouaise , , /? Orient Latin , I , pp . 576 ff . 11 . 408-410 Salomonis ובהוצאה ביקורתית יותר ( אף היא לא שלמה Schriften der MGH . VI ( 1 941 ) , p . 327 , 11 . 708- des Temples von Jerusalem A card us und Gaulri- 'Die mittellateinischen Dichtungen der Prioren p . Lehmann , : ( , dispersa gens ludca loco caret hactenus ' qui sine peccato natus est in terra dominus / et 710 ; ' [ _ntert ' ectus est ab eis pro nostris execssibus / dus ספר מגילת המגלה , מהדורת ז' פוזננסקי וי' גוטמן , ברלין , 1924 עמ' . 100-99 לעניין התפילה בהר הכית ראה : ב"צ דינבורג , 'בית תפלה ומדרש ליהודים בהר הבית , ' מאסף ציון ג , עמ' 54 ואילך = ) ב"צ דינור , במאבק דורות , ירושלים תשל"ה , עמ' 134 ואילך . ( ראה להלן . על תיארוך זה ראה מאמרי : 'תיאורי מסע עבריים בארץ ישראל בתקופה הצלבנית , ' קתדרה , 40 ( תשמ"ו , ( עמ' . 47 ספר מסעות של ר' בנימין ז"ל , מהדורת מ"נ אדלר , לונדו ן , 1907 עמ' כג . בגוף הנוסח המודפס , והוא _כתב יד המוזיאון הבריטי , נאמר : 'והם כמו מאתים . ' במהדורת אשר , לונדון _ת''ר , עמ' לה , חסרה המלה ' כמו . ' בכתב יד רומא _ןק אזאנטנזה ) המספר כתוב : ד , ' כלומד , ארבעה . וכבר עמדו על כך שזוהי הקריאה הנכונה והדל"ת השתבשה לריש ( וברור שאין טעם למלה 'כמו' לגבי ארבעה אנשים . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר