התקופה האיובית

עמוד:126

מבנה הדת האחר שמזכיר _מג'יר אלדין הוא המדרסה מימוניה , שנבנתה לדבריו על ידי פאךס אלדין אבו סעיד מימון , האוצר של צלאח אלדין . י 4 מועד הוקף המצוין אצלו הוא מרץ-אפריל . 1197 מגייר אלדין אף מציין שהמבנה היה כנסייה מזמן יאלרום' — במקרה דנן , מן התקופה הצלבנית , אם כי תולדותיו קודמות לימי הצלבנים . כבר בזמנו של מג'יר אלדין הוזנח המבנה . מכל החפירות והבדיקות עולה שנעשו תיקונים כמבנה הצלבני כפרק זמן כלשהו כין התקופה הצלבנית ובין ימיו של מג'יר אלדין , כנראה כימי צלאח אלדין . לרשימת הכתובות מירושלים מזמנו של צלאח אלדין יש להוסיף עוד כתובות מספר . אחת היא כתובת יסוד של מסגד אלעמרי , המזכירה את שיקום המבנה והמדרגה ( אלךךג'ה ) על ידי אלמלך אלאפצל , בנו של צלאח אלדין , בזמנו של מושל ירושלים ג'ו ז יר ( שנזכר לעיל ' . ( המבנה כולו היה משופץ כבר בראשית המאה שלנו , ומלבד העובדה שבמקורו היה צלבני והפך למבנה דת מוסלמי , קשה לדעת את פרטי התיקון האיובי שאליו מתייחסת הכתובת ( צלאח אלדין מת ב 4 במרס . ( 1193 פרק זמן של פחות משנה לאחר מותו של צלאח אלדין מביא אותנו לכתובת מאוקטובר , 1193 במתקן מים באיזור הטהרה שליד הר הבית שנבנה על ידי אלמל ך אלעאךל , אחיו של צלאח אלדין . הכתובת איננה באתרה וקשה לדעת מאיזה מבנה או מתקן נלקחה . כתובת המציינת הפיכת בית ( ביתו של אבו נעמה ) לבית ספר , משנת , 1199-1198 מתארת הקדשת בית ספר לילדים בירושלים . אף על פי שתאריך ההקדשה הוא כחמש שנים לאחר מותו של צלאח אלדין , נשלחת בה ברכה לעפרו . לא ברור מי נטל על עצמו את מלאכת השלמת הבניין . הואיל והבניין מתואר כמצוי 'תחת הקמרון מול שער משערי הר הבית , ' והואיל והכתובת קבועה ליד שער השלשלת , אפשר שמדובר במקומה המקורי של הכתובת , שלא הוזזה למרות השינויים שנעשו בבניין מאוחר יותר . הביטוי 'תחת הקמרון' מעיד על קשר בין הבניין ובין מערכת הקשתות היוצרות כיום את מכלול קשת וילסון _* . מג'יר אלדין ממשיך ומתאר את ירושלים בזמנו של אלמלך אלעאדל . שליט זה השתתף יחד עם אחיו בבניית חומות ירושלים " . בתקופת שהותו בירושלים התגורר בכנסיית הר ציון ' , ליד השער שבו היו מוצבים חייליו באהליהם " . ' ציון זה , המזכיר צבא ששכן במקום , מחזק את ההשערה שאיזור הר 41 מג'יר אלדין , עמי 44 . 167-166 ראה לאחרונה : די בהט , 'כנסיית מרים המגדלית ואזורה , ' ארץ ישראל , יח ( ספר אביגד , ( ירושלים תשמ"ה , עמ' 4 _f . 7-5 שם , עמי "' . 5 ואן ברכם , העיר , מס' , 36 עמ' 47 . 99-95 שם , מס' , 38 עמ' * . 109-103 שם , עמ' . 115-114 אפשר שהמבוא לשער השלשלת שייך גם הוא לתקופה הנידונה ; ראה : בורגוין , עמ' . 116 בשנים האחרונות נתגלה במכלול התת קרקעי הצמוד אל הכותל המערבי מבנה גדול , בנוי באבנים מטיפוס _איובי . המבנה צמוד לקשת וילסון ואפשר שהוא המבנה המבוקש : וראה : ואן ברכם , העיר , עמ' , 118-116 דיון בבעיית הפירוש ל'תחת הקמרון / ' י 4 מגייר אלדין , עמי ; 79 וכן : ואן ברכם , הר הבית , מסי , 150 ובייחוד הערה 2 בעמ , 24 ' והערות 6 , 5 בעמי , 25 שם . _t'ad a אלדין , עמ' . 77 וראה לאחרונה , על מצבה של כנסייה זו לאחר כיבושי צלאח אלדין . ( 1982 ) . pp . 139-149 Crusader An in T , Twelfth Century , BAR . 152 The Cenaele on Mount Zion _" . in : J . Folda ( ed . ) . H . Piommer . ; מן הניתוח האמנותי עולה שמבנה מפואר זה , שנבנה מחדש בתקופה הצלבנית ( על פי תוכנית ביזאנטית , כהצעת פלומרי , ( עדיין עמד על תל ! ככל הדרו כתקופה האיוכית . וראה לעיל , הערה , 20 המובאה מדברי עמאד אלדין אצל אבו שאמה , שבה נאמר במפורש שצלאח אלדין צירף את כנסיית ציון ' ) כיפת ציון' בלשונו ) לעיר , אל נכון בשל חשיבותה של כנסייה זו בתקופה האיובית .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר