התקופה הצלבנית

עמוד:104

המזבח שניצב על הסלע היה מוקדש לניקולאוס הקדוש : 5 ' . הסלע עצמו היה מצופה שיש ומתחתיו היתה מערה , שהוקדשה אף היא לאירועים שונים . לדברי יוחנן מווירצבורג נקרא המקום בשם מקום הווידוי , ( Confessio vocatur ) וכאן שחרר ישו את הנואפת . כאן נודע לזכריה אבי יוחנן המטביל כי אשתו הרה , ולדברי יוחנן אף היתה במערה כתובת שתיארה את האירועים הללו . באותה מערה אף נקברו סטפאן , אחי הרוזן רוטרו די ? ךש , ( Rotrou du Perche ) וכן פרידריך ארכיבישוף צור " . במקום עצמו אין עדות לקבורות אלו . בראשה של כיפת הסלע התנוסס צלב זהב גדול , אשר הוסר על ידי צלאח אלדין לאחר כיבוש העיר ובמשך יומיים נסחב עד שנשבר ; לפי ידיעה אחרת נשלח לבגדאד כמתנה לח'ליפים " . הכיפה היתה עשויה עופרת , כפי שמוסר תיאודוריך . את המקדש שירתו קאנוניקים _אוגוסטיניים ובראשם _? ךיור ; לדברי ויליאם מצור , תפקיד זה הופקד בידם על ידי גוטפריד מבויון , שאף העניק להם בית . י במסגרת הטקסים הדתיים השונים היתה מגיעה לכאן 'האש הקדושה' מכנסיית הקבר . מחוץ לכיפת הסלע עמד מזבח , שציין את מקום הירצחו של זכריהו בן ברכיה על פי המסורת . את מקום המזבח סימן בתקופה הצלבנית שעון ( Horiogium ) שעמד על הרמה של הר הבית . 2 ליד כיפת הסלע עמדה כיפת השלשלת , שנתקדשה במסורת הנוצרית ככנסייה על שמו של יעקב השליח , אחי ישו , שמת מות קדושים כשהושלך מפינת הר הבית ; על פי המסורת נקבר בקבר זכריה שבנחל קדרון . לפי התיאורים היתה כיפה זו מעוטרת היטב ועמדה על שמונה עמודים . מיקומה הצביע אל המקום שאליו נפל יעקב כשהושלך מגג כנסיית האדון ונרצח כאן באלת הכובס . המאורע הונצח בכתובות על המבנה , הן על קירותיו והן מסביב לכיפה " . על החלק הגבוה של הר הבית — הרמה — אין מוסיפים המקורות מעבר למה שתואר לעיל . ויליאם מצור מתאר את הרמה כרבוע בעל צלעות שוות , שעולים אליה בחמש מערכות מדרגות -.שתיים מדרום , שתיים ממערב ואחת ממזרח . בכל פינה היתה קפלה , שהוסרה על מנת להוסיף מכנים . היעדר מדרגות מצד צפון ( ראה לעיל ) מרמז ככל הנראה שהיו כאן מבנים אשר דרכם לא היה אפשר לעבור , ואכן כך מספר יוחנן מווירצבורג . הכניסה מצד מזרח מתוארת על ידי ויליאם מצור בפירוט ; חמש קשתות וארבעה עמודי שיש ביניהם . כצד דרום הוא מתאר שני שערים , אחד מהם רחב יותר , שהיו בו שלוש קשתות . בצד מערב מתאר יוחנן — בניגוד לוויליאם — מעבר אחד בלבד , ובו ארבע קשתות . מן הראוי לציין שבתקופה המוסלמית הקדומה נזכרות ארבע או שש מערכות מדרגות , אך לא חמש ו נראה , לכן , שבתקופה הצלבנית עברה הרמה תהליך כלשהו של שיפוץ , שבמהלכו שונה מספר השערים המובילים אל הרמה . מהמנזר שבצפון , שנוסד כאמור על ידי גוטפריד מבויון וישבו בו נזירים אוגוסטיניים , לא נותרו שרידים כלשהם , ומקומו המדויק אינו ידוע . במפה של ונסן ואבל תוחם המנזר את הצד הצפוני של הרמה , אך אין כל הצדקה לכך , לבד אולי מהיעדר הגישה מצפון הרמה * . 251 תיאודוריך טו . 252 ויליאם מצור כ , ; 3 כא . . 4 י ראה תיאודוריך , כנ"ל , וכן טובלר , א , עמ' 555 הערה 254 . 1 ויליאם מצור ט , ; 9 וכן הנוסע האלמוני . 31 ppts . v : י ! vi . 1 x 94 . ; V 1 I l . e . sl ' elerinaigesporaler en Ihenisulem ; _Anonynuis 255 תיאודוריך יד _> עמ' 256 . ( 37 למשל , פרטלוס וכן יוחנן מווירצבורג . " תיאורים מפורטים אצל תיאודוריך טז . קביעת מקומה אצל יוחנן מווירצבורג , עמ' Jix . 124 ונסךאבל , עמי , 969 לוח ; lxxxv 1 וראה : דה ווגיא , עמ' ; 288 ויליאם מצור ט , . 9-8

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר