התקופה הצלבנית

עמוד:101

ליד רחוב יהושפט היתה כנסייה נוספת , על שם 'סכל הגברת . ' לדעת ונסן ואבל היא נבנתה במאה הי"ג ולא במאה הי"ב " ' . ואכן , האזכור היחיד של הכנסייה הזאת מופיע אצל מרינו סנודו , בשלהי המאה הי"ג או ראשית המאה הי"ד , אך גם הוא אינו מתאר כנסייה , אלא שני עמודים הניצבים מתחת לקשת . במפתו של סנודו מופיע הציון Pasmus virginis מול ביתו של פילאטוס " . זוג הסנדלים המופיע בפסיפס שבקריפטה של הכנסייה הנוכחית מוכיח שהרצפה קודמת לכנסייה שמימי הביניים ; איננו יכולים , אם כן , להיעזר בכל מימצא ארכיאולוגי כדי לברר אם היתה במקום כנסייה כלשהי מהתקופה הצלבנית " . המקורות ההיסטוריים אינם מזכירים כל כנסייה כשם זה . ג . הר הבית הר הבית מתואר הרבה במקורות הצלבניים , על שני המבנים שבו — 'מקדש האדון' , Domini Tempium ) הוא כיפת הסלע ) ו'מקדש שלמה' , Tempium Saiomonis ) הוא מסגד אלאקצאא כך גם נראה הר הבית במפות השונות . ובו שני מבנים אלו בלבד . מלבד המבנים האלה מצוינים אתרים שונים הקשורים בהר הבית , וביניהם : השער המפואר ;( Porta spedosa ) במפת קמבריי , המפורטת יותר , מתואר שער הרחמים או שער הזהב ;( Port a a urea ) פשפש בדרום הר הבית ;( Posterna ) ואורוות שלמה ;( Stabuia Saiomonis ) שער הרחמים מופיע גם במפות אחרות ( כמו זו של לונדון והאג . ( ליד 'מקדש שלמה' מצוין במפות ( האג , שטוטגרט ועודן גם הסטיו של שלמה . ( Saiomonis _ciaustrum ) רוב התיאורים של הר הבית עוסקים בעיקר , כאמור , בשני המבנים המרכזיים שעל ההר על מסורותיהם השונות " . הר הבית בתקופה הצלבנית דמה להר הבית דהיום ( כמובן , ללא התוספות הממלוכיות ) על רחבוהיו ושעריו . באלה האחרונים חלו שינויים בעקבות הבנייה הרבה בתקופה הממלוכית . מספר השערים לא השתנה בעיקרו . ביניהם יש להזכיר את השער המפואר ושער הזהב = ) הרחמים _< ממערב וממזרח , היונקים ממסורות קדומות . ' על פי תיאורו של _ויליאם מצור את הר הכית \ י אכן נשתמרה צורתו המקורית של הר הבית . הוא מנתח את המקורות אך בשל היצמדותו לבית הספר עמריה הוא טועה , כמובן , בניתוחם . "'' ונסךאבל , עמ' ; 605-598 טובלר , א . עמ' 449 ואילך ; אנלאר , עמי . 230 , 19 « ' - "' ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים . ' " ונסן אכל , עמ' . 604-601 ונסן ואבל עצמם דנו במוטיב הסנדלים ; לאור דיונם אין להכריע אם הסנדלים שימשו כסימן לבית מרחץ קדום , שהיה באתר עוד בתקופה הצלבנית , או שהם בבחינת 'של נעליך מעל רגליך' באתר קדוש כלשהו מהתקופה הנידונה , ציון למקום עמידת רגליו של ישו או רגלי אמו . גם בירושלים עצמה , בכנסיית פטרוס אין _noanijlli מופיעים סנדלים רומים . ראה שם , לוח , 1 . 11 מס' . 13 לדיון בנושא הסנדלים בכלל ראה : nairc d _Anheohgic chreiicnne ei ilc i . _inuxie , xv . _Picliun- , cols . 750-751 . s . v . ? _Sa ndales שם מועלית הצעה שמדובר בסמל המתאר את היציאה מ ] העולם הזה . נ ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים / ... במפת קמבריי מצוין מסגד אלאקצא בשם , Domus Mil . Tempi ! דהיינו , בית חיל _ןאו מסדר צבאי של ) המקדש . . על המימצא הצלבני שעל הר הבית ראה , בין היתר : יעקכי ( לעיל , הערה ;( 88 וראה הספרות המובאת להלן , בפרק 'אמנות צלבנית בירושלים , ' ובייחוד הערה . 106 על אלה יש להוסיף את תיאורי המצאי על הר הבית אצל אנלאר , עמ' , 224-207 וכן דה ווגיא , עמ' . 291-266 לסיכום על התקופה הצלבנית בתולדות מסגד אלאקצא ראה : _Jior . £ 0 crns _^ _'D _vxcin , _ccco " n ff c / nv R . w . Hamilton . The . . 1949 . pp . 74 it ולאחרונה 4 Capitals in Al-HaramAt Sharif . Jerusalem 1987 . . 1 Wilkinson , Column ; ו : על השער המפואר ועל הגשר שהוביל אליו ראה לעיל , ליד ציון הערה 87 ואילך . - " ויליאם מצור ח , . 3

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר