התקופה הצלבנית

עמוד:100

לדברי האב דניאל , הפךיטוריום היה במזרח העיר , 221 דהיינו , באיזור הנידון כאן , אך נראה שהוא המקור היחיד בזמן כה מוקדם המזכיר מסורת זאת . ייתכן שהוא משמר מסורת כלשהי , שבעקבותיה זוהה המקום בתקופה מאוחרת יותר . בדיקה מעמיקה יותר מגלה שחלק מן האתרים שמזכיר האב דניאל בקירבת מקום ההלקאה היו דווקא בדרום העיר — כך הכלא שבו ישב פטרוס , בור ירמיהו ועוד . אין להסיק מסקנות מדברי דניאל , אפוא , לגבי מקום ההלקאה של ישו . לעומת זאת , תיאודוריך מתאר מסורת צפונית . 222 לדברי טובלר , המסורת על הלקאת ישו הועברה מהר ציון לאיזור שמצפון להר הבית רק בשנת , 1449 לאחר שזיהו את המקום כביתו של פילאטוס ' . מכל האמור עולה ששתי הקפלות הנזכרות נבנו לאחר המאה הי"כ , ועולי הרגל במאה זו לא הכירו אותן כלל . בהיסוס מה אפשר להציע ששתי הקפלות הללו נבנו כמאה הי"ג , בתקופת השלטון הנוצרי הקצר על חלקה של ירושלים , אם כי העובדה ששתיהן קרובות להר הבית אינה מקילה על קביעה זר . " כאמור , באיזור זה של הקפלות או בסמוך להן נהגו להראות את ביתו של פונטיוס פילאטוס , שהפך בתקופות המאוחרות יותר למרכז חשוב ביותר לעליות לרגל לירושלים . מהמקורות השונים קשה לעמוד בדיוק על מקומו . לפי La titez הוא עמד מצפון לרחוב שער יהושפט ( אם אכן כנסיית המנוחה מזוהה נכון : לדברי המקור הזה היא מצויה מימין לרחוב ובית פילאטוס משמאל לה . ( יוחנן מווירצבורג מזהה את בית פילאטוס , כאמור , באיזור הר ציון , והזכרנו גם מקור מראשית התקופה הצלבנית המתאר את המקום בתוך חומות העיר . אין ליישב את הסתירה בין דברי יוחנן מווירצבורג La ccsnr אלא בכך שהמסורת על בית פילאטוס הועברה בפרק ומן מאוחר יותר של המאה הי"ב מהר ציון לאיזור שמצפון להר הבית , וכך התפתחה שם הבנייה שנזכרה לעיל . בהקשר זה חשוב לציין את הערתו של דה ווגיא על אודות כנסייה ( צלבנית (? גדולה , אשר סימלה את מקומו של בית פילאטוס ונעלמה במשך השנים . אין לחפש את בית פילאטוס באיזור בית הספר עמריה דהיום , שהרי מקום זה אינו מתאים כלל לתיאורו של . Lacitez גם טובלר , המציין ( בעקבות מקורות המאוחרים לתקופה הצלבנית ) את זיהויו של בית פילאטוס באיזור בית הספר עמריה , מסיק כי מסלול 'דרך הייסורים' בתקופה הצלבנית היה שונה מכפי שהוא היום , ומשער כי רק לאחר חורבן ממלכת הצלבנים 'עבר' בית פילאטוס למקום זה . 221 האב דניאל , עמ' . 37-36 222 תיאודוריך ד _ןעמ' , ( 10 מתאר את בית פילאטוס ליד _] _D . Bcatae Annae DomusPilatijuxta Ecclesiam : _nwiipn _rUX / 7 _'VJJ הראוי לציין שתיאודוריך מציין את עמוד ההלקאה בהר ציון ( שם , כבן , וכן הוא מזכיר את הריצוף ( שם , כהן . אץ ספק שהוא מתלבט הרבה במיקום האירועים הקשורים במשפט ישו , אך בסך הכל הוא נוטה לתארם בצפון העיר . י 22 טובלר , א , עמי . 345 השווה גם : , p . 511 Jherusalem Expugnatium XXXII , RHC HOcc , 111 , Gesm _1-rancmum המזכיר את מקום הלקאתו של ישו כתוך העיר , מבלי לפרט יותר ; והרי אותו מקור יודע כי הר ציון ( שהוזכר לעיל על ידי יוחנן ) נמצא מחוץ לעיר . 224 לאפשרויות השונות למועד בנייתן ראה , בין היתר : אנלאר , עמ' , 200-199 הנוטה לתארך את שתיהן למאה הי"ב לפי סגנונן . 225 , למ של : _^\\ _\ ר . La citez . בין המקורות האחרים המזכירים כאן את ביתו או ארמונו של פילאטוס : תיאודוריך , 1952 , pp . 63-72 Englishman ' , in : Western Pilgrims , Jerusalem E . Hoade , itinerary of a Certain 1 x 1 2 : 6 לעיל , הערות . 223 , 220 גם _אפיפאניוס , מראשית המאה הי"ב , מזכיר את מקום המשפט בהר ציון , ( 120 , p . 262 pg \) וראה הערתו של דה ווגיא , עמ' , 299 כאילו קביעה זו מקורה בטעות . 27 ב יה ווגיא , שם . r , טוכלר , א , עמ' 220 ואילך . סיכום המעבר מהר ציון לאיזור בית ספר עמריה מתואר שם , עמ' . 226-225 התיאור שעליו נסמך טובלר הוא של קווארסמיוס , ( Quaresmius ) המובא שם , עמ' 224 הערה . 2 ראה , למשל י _innnn . Paris 1902 , pp . 195 it . Bamabe _d'Aisace , Le Pretoire de Pilate . ( הוא מייס _1 ? רמן )

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר