התקופה הצלבנית

עמוד:97

' רחוב חדש' ( Novam Rugam ) בסמוך לשולחנות חלפני הכסף , אך אין בה כל אזכור של שווקים . לאחרונה חשף אביגד את הקארדו הקדום , שעליו נבנה בתקופה הצלבנית רחוב מקורה רחב ולשני צדיו חנויות . הרחוב הזה , הבנוי היטב ועולה ביופיו על שלושת השווקים המקבילים שמצפונו , אינו מהווה המשך ישיר להם — בין רחוב זה לבין השווקים הפרידה כיכר גדולה , ששימשה את חלפני הכסף , כפי שניתן ללמוד מן התיאורים השונים . עוד במהלך התקופה הצלבנית החלה הכיכר הזו מתמלאת מבנים , וארבע חנויות בנויות היטב הותקנו בתוכה . 196 אין זה ברור אם התעודה הנזכרת משנת 1152 עוסקת בשוק שגילה אכיגד או בתוספת החנויות בתוך הכיכר . כנסייה נוספת המוכרת מן המקורות והמצויה ברובע הצפתי מזרחי של העיר היא כנסיית אליהו הקדוש , המתוארת אצל ונסן ואבל . " דה ווגיא מכנה אותה משום מה בשם קפלת הולדת מרים , והוא מזהה אותה עם דיר אלעדס — מבנה השייך עד היום ליוונים "" . י בדיקת האתר היום מותירה ספקות רבים באשר לתאריכו הצלבני . כנסיית אליהו הקדוש מופיעה בתעודה המזכירה תנורים בשכונת היהודים ( היא שכונת הסורים , ( שאחד מהם נמצא ליד שער הכנסייה הזאת . ' ' מתעודה זאת לבדה קשה לאתר את הכנסייה , מלבד עצם העובדה שעמדה ברובע הנידון . במסגרת סקירה זו על האיזור שבצפון מזרח העיר מן הראוי לדון גם ברצועה הצרה שבין רחוב שער יהושפט והחומה הצפונית של הר הבית . רצועה זו כוללת את בריכת ישראל וכן קבוצת מבנים סמוכים ל'דרך הייסורים' דהיום . בתקופה הצלבנית הוקמה על הקיר שהפריד בין שתי בריכות הצאן מימי הבית השני כנסייה קטנה , ( Moustier ) ששרידיה ניכרים שם עד היום . הצלבנים הפרידו בין שני אירועים הקשורים על פי המסורת לאיזור זה . במקום התרחשותו של האחד — לידת מרים — הוקמה כנסיית אנה הקדושה , שתוארה לעיל ; ואילו במקום שבו ריפא ישו את המשותק הוקמה כנסייה נוספת , היא המתוארת כאן . מדברי החופרים , שלא פירסמו עד כה ועי ו : מדעי , מסתבר שהבריכות היו מזוהות אז עם בריכות בית חסדא הנזכרות ב'ברית החדשה' ( יוחנן ה , ( 9-1 שאם לא כן לא היה כאן צורך בכנסייה הקטנה ™ ' . המקורות השונים בני התקופה אינם מבהירים את בעיית הזיהוי — איזוהי הבריכה שאותה ראו עולי הרגל כבריכות בית חסדא . בדרך כלל מתוארת כנסיית אנה הקדושה כמצויה מצפון להר הבית , ולידה כריכת בית חסדא . זיוולף מתאר חמישה סטווים בבריכה , אך נראה שאלה לא היו קיימים במציאות אלא נשאבו מן התיאור ב'ברית החדשה . ' הנוסע האלמוני השביעי מתאר את הבריכה כמצויה מצפון להר הכית ולא הרחק ממנה — כנסיית אנה הקדושה . יוחנן מווירצבורג מדייק יותר ו הוא מתאר את הכנסייה ומוסר כי היוצא ממנה רואה מימינו את בריכת בית חסדא — זה המצב היום " . מחבר Lacuez ( פרק כג ) מתאר את המצב בפרוטרוט : הכנסייה הקטנה מצויה מעל לבריכה ; peseure le _fontaine avait j Moustier ) הבריכה מצויה בבור או חפיר ( Fosse ) ואינה נובעת ( אין בה 1 ' _" ' ראה : אביגד , העיר העליונה , עמ' , 248 שם מדובר על שלוש חנויות ; במהלך החפירות נתגלתה חנות רביעית . 7 ונסן אכל , עמי , 966 ובעיקר הערה . 2 א ' דה ווגיא , עמ' . 298 אמנם , דה ווגיא איננו מזכיר את דיר אלעדס , אבל תוכנית המבנה המופיעה אצלו בלוח x x 1 1 : 3 מעידה על זיהוי זה . ראה , למשל : Les edifices eccle ' _siasliques du Royaume r . d . Prmgle , Latin de Jerusalem ' , RH , LXXXIX ( I 982 ) , pp . 92- א . 9 גם כאן אין לדיר אלעדס כל זיהוי . . ו רגסטה , מס' - ' "" . No . 1 x 9 = 421 ראה החוברת של כנסיית אנה הקדושה ( לעיל , הערה , ( 186 עמ' 50 וכן ונסן אבל , עמ' " . 679 ראה : זיוולף , עמ' 92 . 42 א ? , PITS , 1 v . 1 לתיאור הנוסע האלמוני מס י ? , pits vi . 1 x 94 , p . 72 : V 11 יוחנן מווירצבורג 13 ! עמ' . 163

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר