התקופה הצלבנית

עמוד:96

הקדוש . " 14 אין בידנו שום מידע נוסף עליה מן המקורות . גם רריכט מציין שאזכורה במפת קמבריי הוא יחיד , ' * ואין אפוא אפשרות לאתר אותה במדויק . בתוך אפיק הנחל , אם כי צפונה מן המקום הנכון , מסומנת במפת קמבריי כנסיית סנטה אנה . כנסייה זו מוכרת לרבים ומהווה דוגמה ומופת לאמנות הצלבנית של ירושלים במאה _rercrr רבים מן המקורות הצלבניים מזכירים את הכנסייה , שהוקדשה עד התקופה הצלבנית למרים אך כבר בראשית התקופה הצלבנית הוסב שמה לכנסיית אנה הקדושה " . את ראשית בנייתה של הכנסייה מתאר ויליאם מצור _, « 8 במקום היה מנןר קטן ןבן ארבע נשים עניות . המלך באלדוין הראשון , שגירש את אשתו ארדה , הושיב אותה במנזר זה . כדי לאפשר לה קיום בכבוד , הגדיל את רכוש המנזר וכך גדלו הכנסותיו ( כנראה בשנת . ( 1104 בסופו של דבר עזבה המלכה את המנזר ועברה לקונסטנטינופול . מאוחר יותר ישבה במנזר איבט , בתו של באלדוין השני ואחותה של מליסנדה ' _*"/ מאוחר יותר עברה איבט לביתניה , שם ייסדה מליסנדה מנזר חדש . יש השערה שגם אלמנתו של _באלדוין השלישי , תיאודורה , בילתה את שארית ימיה במנזר זה . "" אין בידנו מידע על מקומו המדויק של המנזר שאליו באה ארדה לפני בניית המנזר המוכר לנו היום . ' מקום המנזר הצלבני היה נראה עדיין במאה הי"ט , צמוד לכנסייה מדרום , אך מאז נהרס כליל . " במאה הי"ט מצא קלרמוךגנו כתובות בשוק הבשמים — המרכזי שבשלושת השווקים , הוא שוק התבלינים הצלבני — על גבי מזוזות החנויות , ובהן השם 'סנקטה אנה' בקיצורים שונים . על יסוד זה העלה השערה שהשוק היה חלק מהרכוש שהוענק לכנסיית אנה הקדושה כדי להגדיל את הכנסותיה . י' ' ממג'יר אלדין אפשר ללמוד שלפחות חלק מן השוק היה רכושה של כנסיית אנה הקדושה גם בזמן מאוחר יותר ; הוא מוסר כי שוק הבשמים נתרם על ידי צלאח אלדין עבור מדךסת אלצלאחיה , ששוכנה במבנה הכנסייה . '" בספרות המחקר על כנסיית אנה הקדושה או על השווקים שבמרכז העיר מקובל לייחס את בניית השווקים למליסנדה , שדאגה להעשיר את הכנסייה שבה ישבה אחותה כנזירה , אך ייחוס זה מסתמך על תעודה אחת משנת '" _' . 1152 בתעודה זו מסופר שהמלכה בנתה 11 ( 4 ונסן אבל , עמ' . 966 Karten und Plane zur _Palastina- 1 X 5 kunde . ill ' , z _/)/^ . xiv ( 1891 ) . p . 140 R . Rochridu . 186 הספרות על כנסייה זו רבה . הואיל ומקומה ידוע , וכן מוכרות תולדותיה , נסתפק במספר מובאות ובתיאור קצרצר . ראה : אנלאר , עמ' , 198-189 על שינוי חזית הכנסייה במאה הי"ט ראה : a Propos de RB , d . Bahat . _, Sept Douleurs" a Jerusalem ; Lxxxv ( 1978 ) . pp . 81-83 1 'Eglise de מאייר , עמי ; 257-243 ונסן אבל , עמי ; 742-669 חוברת קטנה שהוצאה על ידי הכנסייה דהיום , ללא תאריך וללא שם מחבר , חשובה ביותר לסיכום הגילויים של חפירות האחים הלבנים ; Marie oil Elle esl / V < r , . Icnisalem-Paris 1938 Jerusalem , Paris 1888 ; N . Van dcr viici , Saime c . Mauss . La Piscine de Bethesda 7 ' !( 7 כך , רק כדוגמה : אנטונינוס מרטיר , M . A . Molinier , itinera Hierosoiymitami . xxvii , T . Tobier & , Geneve 1879 , p . 106 קורא לכנסייה בשם כנסיית מרים הקדושה . פרטלוס , עמ' , 416 קורא לה כנסיית אנה הקדושה . במפת האג נקרא המקום ; Marie TemplumS . וראה בכרך זה , בפרק 'אמנות צלבנית בירושלים / _'"" ויליאם מצור יא , ו . " שם , טז , ' l ) 0 . 26 ראה : מאייר , עמ' ''" . 257 מאייר מציע שהוא היה בין כנסיית אנה הקדושה דהיום ודרך היסורים ; שם , עמ' . 249 ב ראה : בהט ( לעיל , הערה . ( 186 "יי ראה : קלרמון גנו , עמ' 117 ואילך , עמ' 14 בהערה ; השערתו — שם , עמ' . 120 כתובת נוספת כזאת נמצאה , שלא באתרה , על ידי משלחת החפירות לרובע היהודי ; ראה : אביגד , העיר העליונה , עמ' ''" . 248 מגייר אלדין , עמ' . 171 י '" רגסטה , מס' No . 4 K = 278 . . Roziea ייחוס זה מקובל , למשל , על פראוור , תולדות , א , עמ' . 306

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר