התקופה הצלבנית

עמוד:93

אליה . איזור הכניסה הוא בעל שתי קומות . בקומה הראשונה שתי כניסות ובשנייה שני חלונות . החזית והפתחים מעוטרים כעמודים עם קשתות וכן בקשתות בעלות כריו ת . בין העיטורים ראוי להזכיר את הכרכובים , שרידים מן המבנה שנבנה במקום על ידי הדריאנוס , אשר נחשף כנראה על ידי הבנאים הצלבניים 16 " . מעל לפתחים ניצבו שני משקופים מהודרים , שתוארו הרבה בספרות . מעל למשקיפים היה טימפאנום מכוסה כולו בפסיפס , שנעלם מאז . כמבוא אל הקלבאריה ( היא גבעת הצליבה , המכונה היום קפלת הפראנקים ) היתה קבועה כתובת ( שאיננה קיימת עוד , ( המציינת את חנוכת הכנסייה כולה , ביום 15 ביולי ' _' . 1149 הכנסייה עצמה תפסה פחות או יותר את מקומה של זו שבנה קונסטנטין מונומכוס ( דהיינו , איזור הרוטונדה , ( שלא השתנתה כמעט מאז המאה הד , ' והגן הקדוש , שבו נעשתה עיקר הבנייה של הצלבנים — דהיינו , המצלובים , המזבח והקפלות השונות . כנסייה זו תפסה רק כמחצית שטחה של כנסיית הקבר שבנה קונסטנטין הגדול במאה הד , ' ואילו על יתרת השטח , שעמדה בחורבנה מאז ראשית המאה הי"א , הוקם מנזר הקאנוניקים של כנסיית הקבר הקדוש . המנזר , יחד עם בית הפטריארך וכנסיית הקבר עצמה , תפסו מיתחם שהוקף בחומה י שרידי החומה נשתמרו בקטע קטן בלבד — ברחוב הח'אנקאה של היום . כלפי מערב היה בקיר של מיתחם הכנסייה שער אחד — 'שער מרים הקדושה' או 'שער הפטריארך , ' שנפתח אל רחוב הנוצרים דהיום . במרכזו של המנזר היתה חצר גדולה מוקפת אכסדרות , שבמרכזה כיפת הקפלה על שם הלנה הקדושה . שרידי המנזר דים כדי לשחזר באופן כללי את המבנה כולו . בחלק הצפוני מערבי של מיתחם הכנסייה עמד ארמונו של הפטריארך . זיהויו הבטוח של המבנה מתבסס , בין השאר , על הכתובת שהיתה קבועה בו , אשר נחשפה בחודש ספטמבר 1898 במהלך ההכנות לקראת ביקורו של הקיסר הגרמני וילהלם השני בירושלים . ונסן ואבל משערים שהואיל והפטריארך ארנול ף ( Arnuifus ) הנזכר בכתובת שימש במשרתו רק בשנת , 1099 מן הראוי לייחס לו רק את הקמת היסודות למבנה זה . המבנה העיקרי הוקם לכל המאוחר בשנת . 1115 160 ראה : קואנון , עמי , 60 ולעומת וה : אנלאר , _עמ . 160 בעיטורים של החזית עסקו מחקרים רבים , מהם נזכיר רק : מי רוזן איילון , 'חוליה חדשה ישנה בפיסול חזותי של כנסיית הקבר הקדוש , ' בתוך : הצלבנים בממלכתם , עמ' , 188-180 ושם ספרות . 161 לספרות הרבה על המשקופים ראהדיונהשל ב'קוחנל להלן , בפרק 'אמנות צלבנית בירושלים / ובייחוד הערות . 107 , 105 162 אנלאר , עמ' . 162 לאחרונה נתגלה קטע פסיפס באתרו בקפלה של הפראנקים . ראה : Une MosaTque Me'dievale au Saint Sepulchre ' , M . Rosen-Ayaion . 237-253 _, _קק . RB , LXXXIII ( 1976 ) , וראה תיאורו של האב דניאל את הפסיפסים שעיטרו את הכנסייה לפני הבנייה הצלבנית , האב דניאל , עמ' . 33-32 י ראה : סנדולי ( לעיל , הערה , ( 141 מס' . 66 164 לבנייה הצלבנית בכללה ראה : קואנון , עמ' -, 62-57 מזווית אחרת : נ' כנען קדר , 'משמעות סמלית באדריכלות הצלבנית — הכיפה מן המאה ה 12 בכנסית הקבר הקדוש / בתוך : הצלבנים בממלכתם , עמ' ; 179-164 אולם בתקופה הצלבנית לא היתה כיפה מעל לרוטונדה אלא חרוט קטום . למנזר הקאנוניקים ראה : קלפהם , עמ' . 8 י ' ראה : קלפהם , עמ' 10 ( שרידי החומה ; 15-11 , ( ונסן אבל , עמ' 269 ( השער . 274-272 , ( " _* קלפהם , עמ' ; 18-17 ונסן אבל , עמ' . ciermont-Ganneau , rao , in ( 1900 ) , pp . 57-58 Ch . ; 269-268 וראה לעניין זה גם : ק לרמון גנו , עמ' , 121 שם הוא מנתח טקסט של עמאד אלדין . למקומה המדויק של הכתובת בשער המבנה ראה : ונסן אכל , ציור . 126 ברור שהכתובת שייכת למבנה זה ולא שולבה בו כשימוש משני . נראה שלכתובת היה המשך בחציו השני של השער — וראה מלבד הציור הנ"ל גם בהערות של Germer-Durand אצל קלרמון גנו , עמ' . 59

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר