הכיבוש

עמוד:25

גוטפריד מבויון , שהיא לא רק יוצאת דופן ואגדית אלא אף בעלת משמעות מיוחדת . רק חדרו הצלבנים העירה , מספר אלברט , והדוכס גוטפריד פסק מלהילחם ? הוא לא השתתף כרצח ההמוני של אוכלוסי העיר ואף לא נמצא בין מחפשי השלל . הוא פשט את שריונו , לבש בגדים נקיים ובליווי קטן של כמה ממשרתיו נכנס לעיר דרך השער שמול הר הזיתים ( כלומר , 'שער הזהב' הצלבני , הוא 'שער הרחמים , ( ' והישיר דרכו לכנסיית הקבר לתפילה . סיפור זה אינו מתפרש אלא על בסיס האמונה האסכאטולוגית הנוצרית ( הקשורה במדרשים וחזונות גאולה יהודיים או אף מסתמכת עליהם ) על כניסתו של המשיח לירושלים בשער המזרחי , שער שהיה סגור מאז נכנס הקיסר הכיזאנטי הךקליוס במסע ניצחון העירה בתחילת המאה השביעית . שער זה ייפתח , לפי כמה מסורות נוצריות , רק עם בואו של המשיח נ " בערוב יום הטבח המתועב בא רגע של ארגעה . ארבע שנים עברו מאז קריאת 'רצון אלוהים הוא' בוועידת קלרמון ( נובמבר , ( 1095 ועתה נפלה ירושלים לידי הנוצרים . כובשי העיר הפנו את צעדיהם לתפילת הודיה בכנסיית הקבר , כשדרכם מתפתלת לאורך רחובות וכיכרות מכוסים אברי אנוש ואבניהם רטו בות מדם הנטבחים ! 'לבושים בגדים חדשים , ידיהם נקיות ורגליהם יחפות מתוך ענווה וחרטה שבלב , התחילו סובבים על המקומות הנערצים אשר המושיע קידשם ופיארם בנוכחותו הגופנית . באנחות שוברות לב נשקו למקומות הנערצים ומתוך אימת קודש התקרבו לכנסיית הסבל והתחייה של האדון " . ' השבוע הראשון בירושלים היה שבוע של התרוממות נפש . הכובשים היו באווירה של ספק מציאות , ספק חלום . ביקורים במקומות קדושים , מעשי צדקה , וידוי וקיום מעשים טובים מתוך חסידות יתר , יצרו לרגע תמונה של מלכות שמיים אשר ירדה לשכון עלי אדמות , ובטבורה — ירושלים . דאגות חולין לא היו קיימות , שכן ביזת העיר היתה עצומה והיא נמכרה בזול לכל דורש , בשוק מיוחד שנערך למטרה זו . אולם המצב האידיאלי קרב לקצו . העיר נמצאה במצב של סידורים ארעיים , כגון העמדת משמרות על החומות והמגדלים , אשר תבעו תחליף של קבע . קביעת המשטר בעיר התחילה בהתנגשות של שני אינטרסים מנוגדים , שהם הם שתי הפנים של התנועה הצלבנית : אינטרס הכנסייה ואינטרס הנסיכים החילוניים . אנשי הכנסייה , המייצגים את האפיפיורות , יוזמת המסע ומנשימתו , דרשו מאסיפת ראשי המחנות להקדים את בחירת הפטריארך לבחירת השליט החילוני על העיר . כוונתם היתה ברורה : בחירת פטריארך תחילה פירושה בחירת שליט בעל סמכות דתית , אשר ימסור חלק מתפקידיו — אלה הקשורים בחרב — לנסיך חילוני . אולם ניסיון אנשי הכנסייה נכשל , ותחילה נבחר ראש חילוני למדינה . הנבחר היה אחד ממנהיגי המסע , גוטפריד מבוען , דוכס לותרינגיה התחתית . פועלו הראשון של השליט החדש , אשר הכתיר את עצמו בתואר הצנוע 'מגן הקבר הקדוש' ( Sepuicri Advocatus Sancti ) ולא 'מלך , ' היה לקבל לאחר סכסוך קשה את מצודת העיר מידי מתחרהו ריימונד מסן דיל . י" ' " אלברט מאאכן ו , . 25 " - ' בתקופת הממלכה הצלבנית נפתח השער פעם בשנה , ביום ראשון של כפות התמרים , כרי לקבל את התהלוכה הדתית שעשתה הרכה מהר הזיתים לרחבת הר הבית . לתיאור התהלוכה ראה : פראוור , הצלבנים , עמי ; 188 וראה : ס"י ( מוס , ( ' מפתח , בערך 'שער הרחמים '" . ' ויליאם מצור ח , . 21 ח ! שם , שם , v . 24 שם , ט , . 3-1 ג'ונתן ריילי סמית' מערער על התואר 'מגן הקבר הקדוש , ' אך דעה זו אינה מקובלת על

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר