|
עמוד:334
. 2 'הקבוצה האיטלקית' קבוצה זאת מורכבת משני מכלולים של יצירות : מכלול אחד מרוכז סביב המשקוף המזרחי של כנסיית הקבר ( היום — במוזיאון רוקפלר " 15 , ( ומכלול שני שייך ברובו הגדול לריהוט כנסייתי ונמצא היום בשימוש משני , בעיקר בהר הבית "'" . המכלול הראשון קיבל את השראתו מאברוצו _1177 . 0 ) _)(^» ואילו המכלול השני קשור במוטיבים ובסגנון הפיסול של _אפולןה . ( Puglia ) שני המכלולים קשורים בפיסול הרומנסקי שהתפתח בשני אזורים איטלקיים שכנים אלה במחצית השנייה של המאה הי"ב . על סמך הסמיכות בתאריכים , השפעות הגומלין שהיו בין שני האזורים וקווי הדמיון בין שני מכלולי היצירות שבאברוצו ובאפוליה , אפשר להניח שצאצאיהם הירושלמיים נעשו באותו שלב של זרימת השפעה איטלקית לארץ ישראל , דהיינו , במחצית השנייה של המאה הי"ב , ואולי אף באותו בית מלאכה . המשקופים של כנסיית הקבר נמנים עם מעט היצירות הפיגורטיביות של הפיסול הצלבני בירושלים . " 17 המשקוף המערבי ( איור ( 18 מתאר סצינות אחדות מפרשת חייו של ישו , החל בתחיית לזרוס , עבור בכניסת ישו לירושלים וכלה בסעודה האחרונה . צירוף הסצינות הוא יחיד במינו , אך כיסוי המגן שהוזרק לתבליטים בשנות השלושים של המאה הנוכחית , כאשר הועברו למוזיאון רוקפלר , מונע מאתנו לאפיין את סגנון הדמויות וקפלי הבגד כהלכה . לכן , השתייכותו האיקונוגראפית והסגנונית של המשקוף מעורפלת . עם זאת , ברור למדי שמבחר הסצינות מתאים למקום הקדוש ונועד להדגיש את הפרק בחיי ישו שקדם לצליבה . מבנים ארכיטקטוניים השייכים לתפאורה של הסצינות השונות מחלקים את המשקוף לחמישה לוחות , כל אחד מוקדש למאורע בחיי ישו . בקריאה משמאל לימין , מתוארות הסצינות הבאות : תחיית לזרוס ( איור 18 א , ( ' כקשת מרים ומרתה מישו שיחיה את לזרוס ( הסדר הכרונולוגי הופר כאן ) ( איור 18 ב , ( ' מציאת האתון והעיר ערב הכניסה לירושלים וההכנות לסעודה האחרונה , כניסת ישו לירושלים ( התופסת לוח רחב במיוחד בהשוואה ללוחות האחרים , ( והסעודה האחרונה ( איור 18 ג " \( ' _י במקומות האחרים על חזית הכנסייה , tympana . trumeau ) המשקוף האחר ) הושלם המסר , כנראה , על ידי תיאורי הצליבה , התחייה , הופעותיו של ישו אחרי התחייה וההבטחה להופעתו השנייה וליום הדין . תיאודוריך ( 1172 ) מדווח על '" ? _' יי פראוור , 'המשקופים של כנסיית הקבר / קדמוניות , , ( 1968 ) I עמי ; 51-47 פראוור , הצלבנים , עמי Basilica del S ; mto ; 5 14-508 : astern imtel 01 the r Cjr Terra Suma . XI . V ( 1969 ) , pp . 106-1 17 : L . Y . Scpolcro . i _I . intelli Medieval ! del Portale _' . / . M . Piccirillo . ! he ד ; Sepulchre ' , ibid .. xxvi ( 1976 ) . pp . 120-129 Rahmani . קוחנל , אפריז הסריגים . "'" בושהאוזן , פיסול דרום איטלקי ; יעקבי , הקבר ; יעקבי , בית המלאכה . 1 ( 17 נוסף לביבליוגראפיה בהערה , 105 ראה : 9 ; T . S . R . ? Condrieu . Jerusalem ami St . _ciiiies _' . An in A . K . Porter . י 11 7- | . יןון _dP-IV . qq , / jA Warburgand _Counaiilil Boase . 'The Arts in the Latin Kindgom of America . \ 111 ( 1424 / 25 ) . . Y . J . VII-dOI . qq ( . QdQl ) VJX . _otnaZ or pp . 25-40 ; idem . The Holy Sepulchre Lintel ' . / W .. llnl \ Sepulchre . Jerusalem " . //>/ .. XXXII ( 1969 ) , 'Observations on the Historiated Lintel ol 1 ! _1 c institutes . 11 ( 19 . W _19 ) . pp . 1-21 : a . Borg . הצלבניים בכנסיית הקבר הקדוש — הצעת קריאה חדשה , ' בתוך : פרקים בתולדות ירושלים בימי הביניים . ערך _ב"ז קדר , ירושלים תשל"ט , עמ' ; 326-3 16 קריאה שונה הוצעה על ידי Moll y Lindner בכנס האחרון של החברה לחקר מסעי הצלב והמזרח הלטיני , ירושלים , יולי . 19 x 7 '"* קריאה שונה אצל כנען , המשקופים ( לעיל , הערה Die Lassade dcr : _DJ , 7 * 7 . ( 107 Art . pp . 71 96 Cirabeskirche / 11 Jerusalem ' . in : Lolda . C rusader II . Buschhausen .
|
|