|
עמוד:253
היא , למבנים הקונסטנטיניים במקום הגולגותא וקבר ישו "' . הדבר בא לידי ביטוי ב ' תיאור קצר של ירושלים' מראשית המאה הו " ' וכן במפת מידבא ( משנת 565 בקירוב ) — במפת פסיפס זו ירושלים איננה במרכז העולם או במרכז ארץ ישראל . אך מובלטת מרכזיותם של המבנים הק ונסטנטיניים במרכז מפת העיר . בראשית המאה הד ( שנת 604 לערך ) זיהה סופרוניוס פטריארך ירושלים , בשירו על המקומות הקדושים של ירושלים , את הגולגותא כמרכזה של ירושלים , ואת הסלע הקדוש כטבורו של העולם " . גם הצליין ארקולף , ( Arcuif ) שעלה לירושלים בשנת 670 לערך , מאתר את טבור העולם במקום שבו עמד צלבו של ישו . 214 ואולם הצליין ברנרד הנזיר , שעלה לירושלים כמאתיים שנה לאחר מכן ( בשנת 870 לערך , ( מעיד שהמסורת של הטבור החלה נודדת מן הגולגותא ; והוא מזהה את הטבור בחצר שבין ארבע הכנסיות — הגולגותא , כנסיית התחייה , כנסיית גילוי הצלב והקפלה של מרים אם ישו " . במאה הי"ב הוסיפה מסורת 'טבור העולם' ונדדה למקום הקבר , ושם נקבעה למאות הבאות . בתקופה הצלבנית נעשתה תפיסת ירושלים כמרכז העולם אוניברסאלית כמעט . 216 תפיסה דתית זו תורגמה לתפיסה גיאוגראפית , ובמאה הי"ג מסומנת ירושלים לראשונה כמרכז במפות העולם , כגון ב'מפת תהלים' 1250 ) בקירוב , ( מפת אבסטורף 1250 ) בקירוב ) ומפת הרפורד 1283 ) בקירוב . ( וכך החל רעיון מרכזיותה הגיאוגראפית של ירושלים מתגבש בק רטוגראפיה בחינת חוק , ביטוי למעמדה המרכזי בתודעה הנוצרית " . תפיסה נלווית , הנעשית אף היא אוניברסאלית , גורסת כי הקבר הקדוש הוא טבור ירושלים ולפיכך על התופעה של נדידת מסורות קדושות מהר הבית לכנסיית הקבר והגולגותא בתקופה הביזאנטית ראה : פראוור , ירושלים ( עבי , ( עמי . 265-263 _1 _ז medio civitatis esi basilica Constantini ' Breviarius de Hierosolyma ( supra , n . 5 ) , p . 110 : ' 1 על מפת מ ידבא ראה : . Mosaic Map , Jerusalem 1954 m . Avi-Yonah , The Madaba נוסח עברי מקוצר : מ' אבי יונה , 'מפת מידבא — תרגום ופירוש , ' ארץ ישראל , ב ( תשי"ג , ( עמ' . 156-129 Sophronius , in Baldi ( supra . n . 228 ) , p . 640 213 4 ו Arcuif ( supra , n . 5 ) . pp . 194-195 2 . 5 יי ברנרד הנז י ר , עמ' . 93 וראה גם : ; 243 Hieroso / imae , cd . I . Fraipont , CCSL , CLXXV , p . Eucherius , De s //« אוכריוס קובע את ירושלים באמצע המחוז של יהודה , כעין מרכז ( umbilicus ) האיזור כולו . בעניין הקבר הקדוש ראה : 150 ) , pp . 174-I 7 _X Wilkinson . Jerusalem Pilgrims . וו ( supra , על ירושלים כמרכז העולם במאה הי '' ב ראה : רוברט הנזיר , עמ' ! 729 הוגו מפלורי , עמ' \ PPTS , vi , 1 . p . 2 Altera , MC ! H SS , IX , p . 543 ; _Innominatus / , in Scaphusensis . p . 335 ; Continuatio Zwellvnsis Anonymus ; 394 האחרון ממקם את מרכז העולם כשלוש עשרה רגל מערבה מהגולגותא // , _//;/ . . pp . 5-12 innomimuus . איננו מציין את מרכז העולם כלל . כך גם Innominatus /// ( שם , עמי ( 17-12 וכמו כן , Innominmus / 1 שם , עמי Innominuliis V . 22-17 בתוך גראבויס ( לעיל , הערה , ( 1 37 עמ' . ( _a-pr . Jerusalem 1973 ) , p . 426 Vogue ' , l . cs Hglises de / a Tern ? suinte . Paris 1 X 60 ( supra . n . 135 ) , p . 31 ; Innominatus VI , ed . M . dc Fretellus . 60 על תפיסה זו במאה הי"ג ראה : Douai 1597 , cap . 55 , p . 92 Vitriaco . Hisiorici Orientalis , ed . F . Moschus , Moyen Age . Paris 1959 , p . 59 n . 4 ; Jacobus de p . S ; J . Leclercq , L'ide ' e de _laroyaute du Christ au Quinli belli sacri scriplorcs minores , Geneva 1 _K 79 . praedieaiione S . Crucis in Anglia _. _cd . R . Rohricht , Philip dc Oxford , Ordinacio de 237 על ירושלים במפות העולם ראה : . the History of Cartograp hy , London 1964 Crone , Maps and their Makers : An Introduclion to Discovery of the World , New York I 960 ; G . R . a . Better _, The יראה ככרך זה , הפרקים 'מפות ירושלים בימי הביניים ; ' ' השפעת מסעי הצלב על התיאורים החזותיים של ירושלים . '
|
|