|
עמוד:95
שביניהן מפריד נחל בית זיתא . כנסיית סנטה אנה נמצאת לפי המפה בתוך הנחל ( הנקרא בלועזית נחל סנטה אנה ;( על הגבעה המערבית ניצבת כנסיית מרים המגדלית ועל המזרחית — כנסיית ברתרלרמיארס הקרוש . את תיאור הרובע נתחיל בשער שכם , בארמון _הלטינה . הארמון , ( Paiatium ) שהיה רכושה של כנסיית מרים הלטינית , מתואר בתעודה אחת כך : 'ארמון ליד שער סטפאן הקדוש , בצד דרום , בית מאחורי ( post ) ארמון זה על חומות העיר ליד הארמון הנ"ל עד למגדל השני של החומה 176 . ' ( נראה שהמגדל הוא הבליטה המזדקרת בחומה ליד בית החולים ספאפורד דהיום ( . כנראה קיימים שרידי הארמון הזה עד היום , מזרחית לשער שכם בצמידות לחומה מבפנים . שרידים מרשימים אלה , ששייכותם לתקופה הצלבנית ברורה על פי אופים הארכיטקטוני , לא זכו , עד כמה שידוע לנו , לטיפול במחקר . מעט דרומה מזרחה מכאן נמצאת כנסיית אגנס הקדושה . לפי תעודה אחת היא עומדת ב'שכונת היהודים' או בסמיכות רבה לה , שכן תעודה זו מדברת על תנור המצוי מזרחה לכנסיית אגנס הקדושה בתוך הרובע הנ"ל . על סמך תעודה זו בלבד אפשר לזהות את הכנסייה עם מסגד מילויה , העומד על גבעה רמה ברובע המוסלמי דהיום . המסגד מצוי בכנסייה צלבנית , שנשתמרה בשלמותה עד ימינו . נוסיף לתיאורם של ונסן ואבל כי מלבד הכנסייה נשתמר היטב קטע הרחוב שלפני הכנסייה , כולל הכניסות לכנסייה ולמבנים שהיו סביבה . אחת הכנסיות המוכרות ביותר ברובע היא הכנסייה על שם מרים המגדלית , המופיעה במפת קמבריי ( Ecciesia s . Marie Magdalene ) כבנויה על שולי גבעה . נראה שהיא המכונה במפות אחרות , כגון מפת שטוטגרט , בשם 'כנסיית יעקב הקדוש " . ' שם זה קשור כנראה בתולדות המקום עוד מן התקופה המוסלמית , אז עמדה כאן כנסייה שנבנתה במאה הט . ' לאחר ששוקמה על ידי היעקוביטים במאה הי"א , ( 1092 ) נעשתה רכושם והכנסייה העיקרית ( ואולי היחידה ) שלהם בירושלים . 180 זהות זאת בין כנסיית מרים המגדלית וכנסיית היעקוביטים נשתמרה גם בתקופה הצלבנית . יוחנן מווירצבורג מספר שהכנסייה מוחזקת על ידי נזירים יעקוביטים , המספרים שהמקום הוא ביתו של שמעון ושכאן נפגש עם מרים המגדלית . בכנסייה אף נשמרו שערותיה של מרים ' *' . המבנה זוהה בוודאות עם בית הספר אלמאמוניה דהיום , ברחוב שער הורדוס — מיקום זד , מתאר אף מג'יר אלדין _'" . שרידי הכנסייה נראו עד לראשית המאה העשרים , ואף צוירה תוכנית המבנה . לאחרונה אף נתגלה הקלויסטר של הכנסייה , מצפון לה . ממזרח לנחל בית זיתא , על גבעה , מצוינת כאמור כנסייה נוספת , היא כנסיית ברתולומיאוס 176 רגסטה , מסי 177 . 331 התעודה היא Roziere , No . 185 ( יראה גם לעיל , הערה . ( 174 כנסיית אגנס הקדושה מתוארת על ידי דה ווגיא ( עמ' ( 298-296 בכנסיית פטרוס הקדוש , ללא כל סיבה נראית לעין ; וראה : ונסן אבל , עמ' 966 הערה ' " . 1 , עמ' . 992 י ' ראה להלן , בפרק 'מפות ירושלים בימי הביניים 180 . ' לעניין ייסודה של הכנסייה ראה : בהט ( לעיל , הערה ;( 171 מור , עמ' , 19 עמ' ; 40 וכן ראה : פראוור , מוסדות , עמ' . 93 "" יוחנן מווירצבורג ו _> עמ' , ( 132 טז _> עמ' . ( 164 בתעודה , Roziere , No . 118 מכונה הכנסייה 'כנסיית מרים המגדלית היעקוביטית / לתולדות הכנסייה לאחר הכיבוש של 1187 ראה : מור , עמ' ; 47-46 טובלר , א , עמ' 442 ואילך . בא מג'יר אלדין , עמ' ; 166 ונסן אבל , עמ' "" . 966 ונסן אבל , עמ' , 992-991 ציורים . 418 , 417 לתיאור הקלויסטר ראה : בהט ( לעיל , הערה . ( 171 על קיום הקלויסטר מרמז אף טובלר , א , עמ' . 445-444
|
|