פרק א ' הווה והווה היסטורי

עמוד:15

הכיתתיות כמעט לא כוללת נשים . יוספוס מספר שהיו איסיים שהתחתנו ( מלחמת היהודים [ להלן : מלח [ ' ב , ( 161-160 : ונשותיהם התחייבו בטבילה ( שם ב : . ( 161 אם הטבילה הזאת נערכה לקראת השתתפות בסעודה האיסיית , ניתן לראות בכך סימן לחברות מלאה בקבוצה , כי ההשתתפות בסעודה הזאת הייתה מוגבלת לחברי קבוצת האיסיים בלבד ( שם ב 29 : ו . ( הרושם הכללי לפי המקורות הוא שרוב האיסיים היו גברים , ורק מיעוט קטן מהם התחתנו . לפי פילון ( Hyp . 11 . 4 & 11 . 17 ) ופליניוס היו האיסיים קבוצה גברית המתנזרת מחיי משפחה . המקורות העוסקים בכת קומראן מעידים על השתתפות נשים בקבוצה . המקור , 4 Q 270 למשל , מזכיר נשים וגברים - "אמהות" ו"אבות" ב"יחד" הקומראני . מקור אחר , 4 Q 340 , מביא רשימה של אנשים האסורים בחיתון , וב"ברית דמשק" ( 9 . iii . 4-5 // xn 1 : 17 , v 11 : 6-9 40266 ) יש חוקים המתייחסים לנשים וילדים . גם הממצאים הארכיאולוגיים מעידים על כך שהיו כמה נשים בקומראן.- בבית העלמין של קומראן מצאו החופרים שלדים של נשים , אבל בסך הכול רוב הקבורים שם הם גברים ואין ספק שהייתה זאת בעיקרה אוכלוסייה גברית . אמנם הקהילות הנוצריות שהקים פאולוס כללו הרבה נשים , אבל נדמה שהנצרות הקדומה היא היוצא מן הכלל המלמד על הכלל בהרבה מובנים ( ראו להלן בפרק י"ב . ( אין גם שום עדות על נשים במסגרת פרושית כיתתית ( האישה הפרושה המוזכרת במשנה סוטה ג 4 : איננה חברה בכת הפרושים . ( ב . נוסף למאפיין הגברי יש לכתות גם מאפיין גיאוגראפי : הכיתתיות התרכזה בירושלים והשאלה אם ניתן למקמה גם בגליל שנויה במחלוקת . לפי הברית החדשה היו בגליל פרושים שמתחו ביקורת על ישו ( למשל , מרקוס ב , ( 13 : ולפי יוספוס האיסיים גרו בכל הערים ( מלח' ב , ( 124 : אבל עיקר התופעה היא ירושלמית , לכל הפחות עד המאה הראשונה לספירה ( ראו להלן פרק י"ב , ( ועוד נעמוד - בפרק י' - על הסיבות לכך . ג . המאפיין השלישי הוא חברתי כלכלי : חברי הכתות היו בני השכבות הגבוהות יותר . כאנשים שחיו בעיר , והיו בני מעמד גבוה

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר