|
עמוד:10
פרק א ' הווה והווה היסטורי ספר זה עוסק בעלייתן ובפריחתן של קבוצות שונות ביהדות בימי הבית השני ומתמקד במיוחד בכתות דתיות בתקופה החשמונאית - פרושים , צדוקים , איסיים וכת המגילות ( לדעתי יש להפריד בין האיסיים וכת המגילות - ראה נספח לפרק זה , ( אך כולל גם קבוצות נוספות שעלו מאוחר יותר , עד לחורבן הבית . ברצוני להציג בספר פירוש היסטורי לתופעת הכיתתיות הזאת ולנסות להבין אותה על רקע התקופה . פירוש היסטורי הוא פירוש הקושר בין תופעות ומאורעות מסוימים לבין הרקע שלהם , מנתח את הקשר בין המסגרת הכוללת שבתוכה התרחשו לבין תוצאותיהם , ועונה על השאלה מהם הגורמים במסגרת הזאת שהובילו לתוצאות האלה . לפעמים הדיאלקטיקה היא בכיוון ההפוך , כלומר אנחנו יודעים בבירור את הגורמים ולכן הם מהווים את נקודת המוצא לדיון על התוצאות . בכל ניסיון לפרש את העבר ממלא ההווה שבו חי ההיסטוריון תפקיד מרכזי : הוא שואב ממנו שאלות , תשובות והסברים המאפשרים לו ליצור את הקשר בין נסיבות העבר לבין תוצאותיהן . אבל ההיסטוריון תלוי בהווה גם מפני שבו טמונה הסיבה לכתיבת חיבוריו ומפני שמשהו בו מגרה אותו להציב שאלות מסוימות כלפי העבר ולהציע להן את תשובותיו . מבאן נובע שאין היסטוריה אובייקטיבית מובהקת - להיסטוריון אין סיבה לכתוב אותה ולקורא אין סיבה לקרוא אותה . היסטוריה כזאת תגרום שעמום גם לחוקר וגם לקוראיו .
|
|