מבוא

עמוד:11

מבוא הצגת הנושא חיבור זה עוסק בתגובות השונות "על כל צרה שלא תבוא על הציבור" ( מ' תענית פ"ג מ"ח , ( המתוארות בספרות חז"ל . מכלול תגובות אלה מכונה " תענית ציבור . " עצם המונח מעיד על שזירתם של עניינים דתיים וחברתיים זה בזה . הצום כתופעה דתית מחד גיסא , הקהל ובעיותיו מאידך גיסא , מתגלים בזיקה שביניהם במסגרת תענית הציבור . מכלול זה מאופיין בריבוי פניו ומטרותיו , וגורמים שונים בחברה מעניקים לו משמעויות שונות ואף מנוגדות . נתאר בקצרה את תופעת הצום בתרבות האנושית ואת אופי התגובה הציבורית למצבי משבר . 1 הצום כחלק מאורח החיים הרוחני והטקסי , הינו תופעה נפוצה בתרבויות העולם , והוא מופיע במגוון אירועים בחיי הפרט והכלל . הוא מצוי בהקשר פולחני , כהכנה לטקס דתי או מאגי , כחלק מאותו טקס , או כהכנה להתגלות . ההסברים המוצעים לתופעה זו כוללים רצון להיטהר ולהתרחק ממאכלים המביאים טומאה , או רתיעה ממאכל לפני שהושלמה עבודת האל . הקשר אחר בו נמצא הצום הוא תחום מנהגי אבלות על מותו של אדם . תופעה זו הוסברה כרצון לספק צידה לנפטר , ברתיעה מרוחות הנמצאות בזמן המוות , בהתרחקות מטומאה שנוצרה על ידי נוכחות גופת הנפטר , או כפיתוח נורמטיבי של חוסר התיאבון הנוצר כתוצאה מצער על אובדן . גם התרחשויות מיוחדות בטבע נקשרות עם צום . ליקוי חמה או . 1 צום עשוי להיות מלא או חלקי . ברוב תרבויות העולם צום חלקי , מסוגי מאכל מסוימים במשך תקופות מוגדרות , נתפש כסוג של הימנעות . ( abstinence ) השווה לדוגמה : דניאל י ; 3 תוס' סוטה פט"ו הי"א , עמ' . 242 תפישה זו לא קיבלה ביטוי נורמטיבי בהלכה של חכמים . . 2 הרשימה דלקמן נאספה מן המקורות הבאים : Tyior , Primitive Culture , Fasting ' , pp . 773-776 . pp . 193-198 ; Rader , 'Fasting ' , pp . 286-290 ; Muddiman , 'Fast MacCulloch & Maclean , 'Fasting ' , pp . 759-771 ; Black , 'Fasting' , pp . 410-416 ; Westermarck , 'Principles of Fasting' , pp . 391-422 ;

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר