מבוא

עמוד:11

מבוא בפתח הספר ברצוני להדגיש שאין בדעתי להוכיח בשום פנים ואופן שהספרות התלמודית נושאת את בשורת שוויון האשה . הימצאותן של נשים חזקות אחדות - ואפילו לא מעטות , בתקופת חז"ל , אינה מוכיחה שכל הנשים היו משולבות בחברה וזכו למעמד משופר . חשוב היה לי לבדוק אם קיימות בספרות התלמודית עדויות להשתתפות נשים בחיי החברה , בתחום העסקים ובתחום המשפט , משום שתחומים אלה מרכיבים את הספירה הציבורית ; הימצאות נשים עצמאיות בתחומים אלה , אם אכן נמצאו , תוכיח שהיו בחברה היהודית נשים שהצליחו להגיע לעמדות כוח , וכי האפשרות לעשות זאת לא נמנעה מהן על ידי הגברים בעלי השליטה במשפחותיהן ובחברתן . בעצם העיסוק בנשים במחקר ספרות חז"ל אין חידוש , ולהלן אציג תמצית של כמה מחקרים חשובים שנכתבו על נושא זה . גם שיטת המחקר - ניסיון לשרטט קווי מיתאר של מציאות ושל תפיסות שרווחו בחברה היהודית בתקופת המשנה והתלמוד על פי עיון היסטורי ביקורתי מדוקדק במקורות - אינה חדשה . החידוש , אם הוא קיים בספר , מצוי בשני תחומים : א . בניסיון לקשור בין העובדות המסופרות לבין העמדות שהן מייצגות , כדי לזהות קיומן של מציאות ותפיסות שונות מאלה שנהוג לראותן כמאפיינות את החברה היהודית בתקופת חז"ל . ב . בעצם התפיסה שהולידה את הצורך לאסוף ולחקור את המקורות שעניינם נשים בחברה , בעסקים ובמשפט . התחום הראשון - זיהוי מציאות ותפיסות נעלמות - כבר הוסבר לעיל . עתה אציג בקצרה את התחום השני - התפיסה שהנחתה אותי לחקור את הימצאותן של נשים במוקדי כוח חברתיים . לדעתי , לחדירת נשים למוקדי כוח או לתחומים הנתפסים ככאלה בעיני החברה , יש חשיבות גדולה מאין כמוה במאבק לשוויון המינים . ככל שהון רב יותר יהיה בידי נשים , וככל שנשים תתפוסנה עמדות בכירות בארגונים עסקיים ועמדות שליטה בכלכלה כן יקשה יותר על החברה הגברית לזלזל בהן ולהתעלם מרצונותיהן . לא פחות חשובה בעיניי חדירתן של נשים לפוליטיקה ולמערכות המשפט , משום שבשני מוקדי כוח אלה מתקבלות החלטות שיש להן השפעה מיידית על דמותה ותפיסותיה של החברה , ועל

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר