|
עמוד:13
השפעת מצבה הגיאוגרפי של צפת על תולדותיה של צפת נבדלת מיתר עריה ארץ ישראל במר ^ ה , באקלימה , אך בעיקר בתולדותיה , ולא יד המקרה בדבר -,שוני זה הוא בעיקרו תולדה של מיקומה הגיאוגרפי . רוב הערים בארץ ישראל זכו למעמדן בשל המקום שתפסו על פרשות דרכים חשובות . בירושלים , למשל , נפגשת הדרך המובילה לאורך רכס ההר מצפון לדרום , בזו החוצה את ההר ממזרח למערב ; ביריחו עוברת הדרך החוצה את הירדן ובה היא מצטלבת עם הדרך הנמשכת במקביל לירדן י טבריה יושבת במפגש הדרך המובילה לאורך הכנרת אל דמשק עם הדרך הבאה מן הגליל התחתון ומאזור החוף ; בעזה מתחילה דרך המדבר למצרים , והיא נפגשת עם הדרכים המובילות לירושלים וליפו , כן משמשת עזה כנמל ו עבו אף היא שימשה כנמל וכפתח למערב , ובה נפגשת הדרך העוברת לאורך החוף עם הדרך המובילה לירדן ולדמשק . לא כך הדבר לגבי צפת . לא עברה בה שום דרך חשובה וודאי שלא שימשה צומת ררכים . הדבר שאפיין אותה לאורך זמן היד , דוקא בידודה מן העולם . דרך העפר הראשונה נפתחה אליה רק ערב מלחמת העולם הראשונה , ועד אז לא נראתה עגלה ברחובות העיר . צפת נחבאה לה בין צוקי הגליל העליון כאשר האירועים ההיסטוריים והמלחמות הגורליות של עם ישראל התנהלו למרגלותיה . במלחמות דבורה וברק נזכרים חצור והר התבור ; מלחמות גדעון קשורות במעיין חרור ובעמק יזרעאל ; יונתן החשמונאי ואלכסנדר ינאי קיוו ללכוד את יעבו ; מלחמות אספסיאנוס ביוספוס התמקדו ביודפת ; מרד גאלוס — בציפורי ובטבריה 1 בעת המרד בביזאנטים , בשנים , 617-614 נכבשה עכו בידי היהודים ; כיבוש הארץ בידי הערבים הוכרע בקרב ליד הירמוך . כמעט כל המלחמות בצפון הארץ נערכו סביב הרי הגליל העליון אך לא בהם . אף המסחר התנהל בעמקים ובגליל התחתון , והגליל העליון כאילו נרחק הצדה , ובמהל ך רוב ההיסטוריה אין הוא אלא מקום מפלט ומעוז שהגישה אליו קשה . לפני שקם המפעל הציוני היתה ארץ ישראל ברובה צחיחה ובעלת צמחיה דלה . מבחינות אלה , צפת יוצאת דופן . היא נהנית מאקלים שאינו חם מדי , מרובים בה הגשמים והמעיינות , צמחיתה מתפתחת בקלות , ועד לשנות השמונים של המאה הי"ט היו ההרים שסביב לה מכוסים יערות . גם בעברה נבדלת צפת מערי הארץ האחרות . צפת היא היחידה בין ערי הארץ החשובות ששרשיה אינם נעוצים בימי קדם , או בתקופת המקרא . היא נגלית לראשונה רק בתקופה מאוחרת בתולדות הארץ — בעת מסעי הצלב , ואת מקומה החשוב בהיסטוריה המוסלמית היא תופסת רק בתקופה מאוחרת יותר — בתקופה הממלוכית , שאז הפכה לבירת מחוז ולגדולה שבערי ארץ ישראל . וזאת בעת שערי החוף נהרסו וירושלים ושכם ירדו למדרגה של בירות נפחיות . בהיסטוריה היהודית מגיעה שעתה הגדולה של צפת רק במאה הט"ז , בעת שיתר המרכזים היהודים החשובים איבדו ברובם את הקשר ההדוק שלהם עם עם ישראל . במאה זו משמשת צפת כמרכז היהודי החשוב האחרון שידע עם ישראל בארץ ישראל לפני תקומת האומה ברורות האחרונים . אפילו אז שומרת צפת על יחורה הגיאוגרפי והאירועים מתנהלים בה כאילו בסתר , כשהרי הגליל העליון סוככים על סודותיה , ורב בה הנסתר על הנגלה . עם הקמת המדינה , חוזרת צפת להיות פינה נידחת , שההיסטוריה כמו פוסחת עליה , ואפילו כאשר מתרחשים בה אירועים חשובים , כגון יסוד המושבה הראשונה או הגנת הגבורה במלחמת הקוממיות , נבלעים הדברים בין ההרים ואין הם נודעים כמעט .
|
|