אהרן אופנהיימר מרד בר־כוכבא — ייחודו ומחקרו

עמוד:13

הר תלול ועליו שדה חורבות , המכונה-בפי הערבים ח'ירבת אל יהוד = ) חורבת היהודים . ( שאלת המפתח לגבי תפקידה של ביתר בעת מרד בר כוכבא , היא : מדוע נבחרה דווקא היא למעוזם של המורדים ? אמת שמעמדה הטופוגרפי אסטרטגי של ביתר הוא מתאים , אולם יחד עם זאת ניתן למצוא בהרי יהודה מקומות רבים נוספים העונים לא פחות על דרישות המורדים וצורכיהם . הפתרון לשאלה זו נעוץ בכך , שביתר לא היתה רק מבצרם האחרון של המורדים , אלא מרכז יהודי חשוב בזמן המרד כולו , ואף לפניו , ובה נתרכז חלק ניכר מההכנות למרד . מקורות מהספרות התלמודית מלמדים כי ביתר היתה יישוב יהודי חשוב בתקופה שקדמה למרד בר כוכבא . ככל הנראה , הועברה אליה הסנהדרין כבר לקראת המרד , ובה ישב רבן שמעון בן גמליאל , שעתיד היה לשמש כנשיא הסנהדרין לאחר המרד , ועימו אנשים נוספים ממשפחת הנשיאות . ביצורה ועיברה של ביתר במסגרת ההכנות למרד בר כוכבא והעברת מוסדות ההנהגה אליה קשורים בלי ספק לקירבתה לירושלים , אשר שחרורה היה המטרה העיקרית שלשמה פרץ המרד . מצויים חוקרים הטוענים כי קיימת זיקה בין מסעותיו הרבים של רבי עקיבא לתפוצות לבין ההכנות למרד בר כוכבא . חוקרים אלה קושרים את מעורבותו של רבי עקיבא במרד עם ריבוי העדויות על מסעותיו וסוברים כי יציאותיו לתפוצות נועדו לגיוס תמיכה במרד , בין בכספים ובין בכוח אדם . גישה זו משוללת יסוד , שכן אין בעדויות על המסעות כל רמז המוציא אותם מגדר המטרות הקונבנציונליות של מסעות כאלה , כגון : ביקורים בקהילות יהודיות , דרשות בציבור , מתן תשובות לשאלות הלכתיות וכיו"ב . יתר על כן ; בחלק ממסעות אלה משתתף רבי עקיבא במשלחת בראשותו של רבן גמליאל , אשר קרוב לוודאי נפטר קודם לשנת 115 לספירה . אין להעלות על הדעת שמישהוא תכנן את מרד בר כוכבא כבר קודם למרד התפוצות בימי טראיאנוס . יש להניח כי ריבוי מסעותיו של רבי עקיבא והעדויות עליהם נובע ממעמדו המרכזי של הלה , ויש לציין כי בדומה לכך מועלות במקורות הלכות , דרשות ומימרות של רבי עקיבא במספר גדול ביותר וניכרת מגמה להדגיש כל פרט הקשור בדבריו ובמעשיו . בר גוככא — מנהיג המרד המקום שתופס בר כוכבא בתולדות המרד הוא הרבה מעבר לזה של מנהיג צבאי גרידא . בר כוכבא מנהל את כלל חיי האומה , והתואר הניתן לו הוא של מלך , וליתר דיוק — המלך המשיח . התלמוד מדבר על "מלכות בן כוזיבא , " ועל המטבעות ובאגרות מופיע התואר נשיא , אשר כוונתו לציין מלך אידיאלי , נוסח הנשיא שבחזונות אחרית הימים של יחזקאל . הביטוי העז ביותר למעמדו של בר כוכבא מופיע בדברי רבי עקיבא : "תני ר' שמעון בן יוחי , עקיבה רבי היה דורש 'דרך כוכב מיעקב' — דרך כוזבא מיעקב , רבי עקיבה כד הוה חמי בר כוזבה הוה אמר דין הוא מלכא משיחא" ( ירושלמי , תעניות פ"ד , סח ע"ד ... = רבי עקיבה , כאשר היה רואה את בר כוזבה , היה אומר : זה הוא המלך המשיח . ( העדויות על מעשיו של בר כוכבא יש בהן כדי לשקף פעילות הנהגתית בתחומי חיים שונים . באגרות מפורט כיצד בר כוכבא דואג לקיום מצות ארבעת המינים בחג הסוכות , עוסק בהחכרת קרקעות , שככל הנראה היו קודם לכן בידי השלטון הרומי , וגובה מהן את מיסי המעשרות , ועוד . קרוב לוודאי , כי אם היה לבר כוכבא מקום מושב קבוע בזמן המרד , היה זה בהרודיון , שהיתה גם בתקופות קודמות מרכז של פלך ושימשה בזמן המרד ? 3 ירה האדמיניסטרטיבית של מדינת בר כוכבא .

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר