שלמה אבינרי הציונות והמסורת הדתית היהודית: הדיאלקטיקה של גאולה וחילון

עמוד:13

מה עשו אנשי איטליה , עם פולין , מדינת אונגריה , אשר השליכו נפשם מנגד , כספם וזהבם , עבור שם נחלת ארצם , ואנחנו בני ישראל אשר הארץ המפוארה משוש כל הארץ היא לנו למורשה , ארץ אשר מכל יושבי תבל קדוש יאמר לה להיא תהלתנו , ונשים יד לפה , ונהיה כאיש אשר אין רוח בו , הלא נבזינו בעיני נפשנו ! בשעה שמרכיבים מודרניים אלו ברורים בלשונם של אלקלעי וקלישר , הרי דבריו של מוהליבר לקונגרס הציוני הראשון מלאים פיתולי לשון ואזהרות , המלמדים על לבטיו של מנהיג דתי , המבקש לצרף את ברכתו לתנועה שהיא ביסודה פוליטית . בעודו מתפלל להצלחתם של דיוני הקונגרס , הוא גם מעלה תפילה שציריו "לא יכשלו בלשונם חלילה להוציא דברים נגד תורתנו הקדושה או נגד הממשלות יר"ה ... תנה אותם לחן ולחסד בעיני המלכים , הרוזנים והשרים , אשר יעמדו לפניהם לבקש רחמים על עמך ועל ארצך . " מוהליבר ממשיך ומבקש להגביל את מטרות התנועה העומדת לקום ולסייג אותה ממטרות פוליטיות באומרו כי "המטרה הראשית של האסיפה צריכה להיות השתדלות רבה ועצומה בכל כוחותינו לפני ממשלת תוגרמא כי תרשה לבני עמנו לקנות אדמה ולבנות בתים , בלי כל מכשולים ומעצורים . " יחד עם ואת הוא מזכיר את מצוות יישוב הארץ ומעניק לה מעמד נורמטיווי מועדף בקובעו , כי היא "אחת המצוות היותר גדולות שבתורתנו , וישנם מקדמונינו האומרים כי היא שקולה כנגד כל התורה * . " למרות שהוא פתח בשפה רפה , היה זה מוהליבר שהניח את היסודות ההילכתיים למה שייהפך לאחר מכן לצרוף המיוחד במינו של דתיות וציונות , שיופיע במשנתו של הרב קוק . יחד עם זאת , ולמרבה הפרדוקס , הציונות איננה התנועה היחידה בעולם היהודי המודרני שהובנה על ידי תומכיה כפרוש מחדש של האמונה המשיחית . כיום כמעט נשכח כי האמנציפציה — לעיתים בצורה אישית של הופעת נפוליאון וצבאותיו — נתפסה לעיתים על ידי יהודים רבים כמימוש ארצי של הציפייה המשיחית ; ולא מעט מן המרץ הרוחני של תנועת הרפורמה צמח גם הוא מן היכולת לפרש תנועות חילוניות באמנציפציה במושגים גאולתיים . הכרזת זכויות האדם והאזרח והחלתה כחוק בעקבות הנצחונות הצרפתיים בארצות השפלה 3 שם , ענ 4 . 81-80 7 שם , עמ' . 310-309

מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר