אסתר אשל וחנן אשל תאריך התגבשותו של החומש השומרוני לאור המגילות המקראיות מקומראן

עמוד:142

בטקסטים הרמוניסטיים אלו יש תוספות ושינויים בסדר הכתובים , שנעשו כדי לפתור סתירות פנימיות או הוספת פרטים שנלקחו מתיאור מקראי מקביל — לא במקרים בודדים אלא בצורה שיטתית . הסופרים שהוסיפו ושינו את המקראות הנדונים סברו , מצד אחד , כי באי ההתאמות המצויות בתורה יש משום פגיעה בקדושת הטקסט . הנוסח ההרמוניסטי של עשרת הדיברות מבטא את הרצון שלא לאמץ את התירוץ ש'שמור וזכור בדיבור אחד נאמרו' ( בבלי , ראש השנה כז ע"א , ( המבטל את המגבלות האנושיות בכל הקשור לדברי האל . מצד שני סברו עורכי הנוסח ההרמוניסטי בדומה לחז"ל , שנוסח עשרת הדיברות שבשמות ונוסח עשרת הדיברות שבדברים מתעדים במדויק את דברי האל במעמד הר סיני . ניתוח הטקסטים ההרמוניסטיים שבידינו מבהיר את הבעיות הפרשניות שעמן התמודדו מלומדים יהודים בימי בית שני . כך , למשל , גם ב יח 40 ?^ 60 £ \ 0 ( 1 מתועד השינוי בשמות כד ו מ'נעשה ונשמע' בנוסח המסורה ל'נשמע ונעשה , ' בדרמה לנוסח השומרוני . ההשוואה בין נוסח המסורה לעדי הנוסח שעברו עריכה הרמוניסטית מצביעה על כך , שהקשיים שניסו ליישב העורכים ההרמוניסטיים מצויים בנוסח המסורה , לפיכך מסתבר שהנוסח שעמד לפני העורכים ההרמוניסטיים היה קרוב לנוסח המוכר לנו כיום כנוסח המסורה . חשיבותו של הנוסח השומרוני היא בכך , שהוא עד הנוסח היחיד שבו מתועדת עריכה הרמוניסטית מקפת בכל חמשת חומשי התורה . יש לציין שעדי הנוסח ההרמוניסטיים מימי הבית השני משקפים רגישות להבדלים שבין תיאורי האירועים הקיימים בספרי התורה ולא להבדלים שבין קובצי החוקים , ובנוסח השומרוני יש שינויים פרשניים בקובצי החוקים שאינם מתועדים בעדי הנוסח מימי הבית השני . כך למשל : שמות כא כט נוסח המסורה . 4 QPa 1 eoExod ^ השור יסקל הנוסח השומרוני : הבהמה תסקל שמות כא לא נוסח : 4 QPale 0 Exod n mionn או בן יגח הנוסח השומרוני : או בן יכה בשני המקרים הללו מדובר בהרחבה משפטית שנעשתה בנוסח השומרוני על מנת להבהיר שלא רק שור אלא כל בהמה חייבת סקילה , ולפיכך לא מדובר רק בנזקי שור אלא אף בנזקים אחרים . היו שטענו שהרחבות משפטיות אלו נבעו מחסרונה של תורה שבעל פה אצל השומרונים . בעבר כבר עמדו על כך שיש התאמה בין השינויים המצויים בנוסח 75 אשל , שס , עמי 76 . 121 אשל ( לעיל , הערה , ( 30 עמ' 77 . 6 טוב , הנוסח השומרוני ( לעיל , הערה , ( 29 עמ' 78 . 135 ויס ( לעיל , הערה , ( 8 עמ' . 205-190 , 160

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר