דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:127

כי הוא השתמש בעזרא החיצוני , ולא בספר עזרא המקראי , בכותבו על עזרא , ועזרא החיצוני אינו מתקרב כלל למאורעות המתוארים בנחמיה יג . להכנת סיפורו של נחמיה אפשר שיוספוס נזקק לספרו בעברית או ביוונית , אך בכל שפה היה ספר זה מסב לו טרדה רבה , במיוחד בשל הופעת עזרא באמצע הסיפור של נחמיה ( נחמיה ח-ט ;( אליבא דיוספוס ( קדמוניות , יא סעיפים , ( 159-158 עזרא מת קודם שהחל נחמיה בפעולותיו . הילכך ייתכן כי אין להניח בקלות כי נחמיה יג היה בפני יוספוס < יש שלל תאוריות בדבר מקורות ביניים שבהם השתמש יוספוס לגבי תקופה זו . מכל מקום , הדרך שבה העדיף יוספוס את עזרא החיצוני על עזרא ה'קאנוני , ' והדרך שבה חש בן חורין , אפילו שם , להכניס שינויים קלים כדי לתקן ( לדעתו ) את הכרונולוגיה שלו ( ראו לעיל , הערה , ( 34 מזהירות אותנו להישמר מן ההנחה , שלא ייתכן כי עשה זאת גם לגבי נחמיה . באשר לשיקולים הכלליים שהבאנו לעיל , שהגבירו את הדעה המוסכמת סביב להנחה שיש לייחס את כל המאורעות למאה הרביעית — לאמור , דעות חדשות באשר לאיחורו היחסי של הקרע בין היהודים לבין השומרונים ובאשר לתפוצתה של יהדות לא 'אורתודוקסית' — דומה כי יש להביאן רק כדי להסביר מאורעות שאנו יודעים כי התרחשו למעשה , או שיש להסיק מהם דעות כאלה . כך , לו ידענו כי היו נישואי תערובת במאה הרביעית המקבילים לאלה שבמאה החמישית , יכולנו להביא את הידע הזה כדי להסביר כיצד יכלו נישואי תערובת שכאלה להתרחש ; או לחלופין , יכולנו להתייחס למידע כזה כתנא דמסייע לעמדות כלליות כאלה . אך מי יציע , כי שיקולים כלליים כגון אלה עשויים לשמשנו כטיעונים בשאלות ספציפיות כאלה המעסיקות אותנו כאן ? סי כום זמן רב טרם שנתגלו תעודות ואדי דליה היו חוקרים ששיערו , כי בימיו של אלכסנדר היה סנבלט אחר , צאצא של זה מימי נחמיה . עם זאת , לא שררה אחדות דעים בשאלת המשתמע מהשערה תח היו שהאמינו ליוספוס גם בשאלת נישואי התערובת , והיו שראו הם כה סתמיים שאיש לא יבנה עליהם דבר : 'הרבה מעשים טובים וראויים לשבח עשה נחמיה ומת בהגיעו לשיבה / 58 ראו בלוך , שם , וכן טולנד , לעיל , הערה 59 . 24 ראו 183-186 L . H . Feldman , Josephus and Modern Scholarship ( 1937-1980 ) , Berlin & New York I 984 , pp . 60 לאזהרה מפני השלכות אנאכרוניסטיות של מושגינו בדבר הקאנון המקראי במאה הראשונה ( במיוחד באשר לספרי הכתובים , (! ראו : Change ( Selected Proceedings of the 14 th Congressof the International Association for the History Second Temple Judeo-Christian Studies ' , P . Slater & D . Wiebe ( eds . ) . Traditions in Contact and M . Smith , 'Terminological Booby Traps and Real Problems in of Religions ) . Waterloo , Ontario 1983 , pp . 295-306 , esp . pp . 295-299 61 כמה דוגמאות : 1 . Vossius בתוך מהדורת Hudson-Havercamp של יוספוס , 1726 ) כרך א , עמ' , 578 הערה ;( h שפק ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' ; Bible , Old Testament , 4 ) , Oxford 1928 , pp . 33 , 235-236 W . F . Lofthouse , Israel after the Exile ( Clarendon ; . 19-13 גוטמן ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' . 290-289

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר