דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:124

רב והיה מעורב במערכת השלטון שלה . הוא היה מיודד עם אחד מבני משפחת הכוהן הגדול ונטל חלק במריכותיה , ולבסוף 'נפרע מן היהודים שבע שנים' ( סעיף . ( 301 אך אין בידינו כל עדות לכך ששר הצבא הפרסי שהה פעם ביהודה , ומכל שכן — אין עדות או סבירות לכך ששהה בירושלים , ובוודאי שלא לזמן רב , או שהיה מעורב באופן אחר בענייני היהודים או אצולת הכהונה . את כל זה ניתן בקלות לשער באשר לפחה הפרסי של יהודה במאה החמישית , הידוע לנו ממסמכי יב . אמת נכון הדבר , כי שימושו של יוספוס במלה 'סטרטגוס' ( סעיף ( 302 מתאים יותר לשר צבא מאשר לנציב . אך עם זאת , מילה זו הייתה עשויה להתייחס גם לנציב . ומכל מקום , גם אם התכוון יוספוס ל'שר צבא , ' הרי שזה אינו משקף בהכרח יותר מאשר את הנחתו כי האיש הנדון היה המועמד היחיד שהכיר , זה מן המאה הרביעית ; איני רואה כל סיכה להניח , שיוספוס לא היה יכול לשלב את התואר במקור שלפניו . אנחנו , היודעים — שלא כמו יוספוס — על שני מועמדים , חייבים לבחור ביניהם לפי נתוניהם הקשורים לעניין , ונראה ברור שעדיף לבחור כפחה הידוע לנו מן הפפירוסים של יב . 48 כפי שמודה ויליאמסון ( לעיל , הערה , ( 18 עמי , 58 הערה , 2 זהו שימוש רגיל בתקופה ההלניסטית . יוספוס נוהג להשתמש בתואר לגבי שרי צבא ( או למי שחשבו לשר צבא , ( אולם הוא משתמש בו גם לגבי נציבים ; ראו קדמוניות יב , 288 ( וראו בהערה הבאה ;( יז , ; 250 ידו , 115 ועוד . מכל מקום , קשה לדון בפירושו של תואר זה על פי שיקולים של שימוש מוקדם ושימוש מאוחר , הן מאחר שאיננו יודעים מתי חובר ( ו / או תורגם י ) המקור ששימש את יוספוס , והן מאחר שאיננו בטוחים כי התואר ' סטרטגוס' הופיע במקור שהיה לפניו ( ראו להלן . ( 49 תנו דעתכם לכך שיוספוס הופך את האיש , שהמקור שלפניו מכנהו 'שר צבא ארם' ( מקבים א , ג , ( 13 ל'סטרטגוס של חילת סוריה' ( קדמוניות יב , ; 288 שם , דרך אגב , חייב התואר 'סטרטגוס' להתפרש במובן של 'נציב , ' שהרי הוא מוצמד לשם של מחוז ;( ראו : Seron and Cestius peq . 108 ( 1976 ) . p . 16 b . Bar-Kochva . . . Gallus at Beith Horon בדומה לכך , יוספוס הופך דמויות מקראיות רכות לשרי צבא ; ראו Abraham the General in Josephus ' , F . E . Greenspahn , E . Hilgert L . H . Feldman , Sandmel , Chico . CA 1984 , pp . 43 ^* 9 & B . L . Mack ( eds . ) . Nourished With Peace : Studies in Hellenistic Judaism in Memory ? of Samuel 50 פורטן ( לעיל , הערה , ( 17 עמ' , 290 הערה , 24 טען כי הפחה בן המאה החמישית היה — קרוב לוודאי — יהודי , ולכן אין לזהותו עם בגוזס שהיה 'פרסי ( ראו סעיף 330 א . < ברם , בינתיים התערערה העדות על שורה של מושלים יהודיים בתקופה שאחרי נחמיה , ראשית בשל ספקות באשר לנכונות הגרסה ' ) פחה' או רק יפחר = ' קדר ) של הבולות והחותמות הרלוונטיות , ראו . ויליאמסון ( לעיל , הערה , ( 18 עמ' , 59 המתייחס בעיקר לקרוס ( Judaean Stamps , f . m . Cross . ארץ ישראל , ט [ תשכ"ט-ספר היובל לאולברייט , [ עמ' , ( 26 * -24 * וכן , לאחר מכן , בשל העדות על כך שהן שייכות לתקופה שקדמה לנחמיה ( התקופה הפרסית המוקדמת או אף זו הבבלית . ( ראו : אביגד ( לעיל , הערה , ( 19 עמ' ; 17 , 7-6 מ' קוכמן , 'יהוד מדינתא , לאור טביעות יהוד פחוה , ' קתדרה , 24 ( תמוז תשמ"ב , ( עמ' , 30-3 במיוחד עמ' . 12 לעומת זאת גם לא ברור שבגוזס , הנזכר אצל יוספוס , לא היה יהודי . מסקנה זו הוסקה לא אחת מכך , שעל כניסתו אומרים כי טימאה את n . vao !; ראו למשל : ח' אלבק , ששה סדרי משנה סדר קדשים , ירושלים תשי '' ח , עמ' . 432 אך המונח vao <; מתייחס בדרך כלל להיכל , שהיה מחוץ לתחום גם בפני יהודים שאינם כוהנים ; ראו במילונים , וכן : , 1881 , p . 81 , n . * F . Spiess . Das Jerusalem des Josephus . Berlin וכן : . religieuse . 25 ( 1935 ) . pp . 329-343 P . Joiion . '" Le temple" dans l'Ancien Testament ... ' . Recherches de science באשר לסעיף 300 א , המכנה את בגוזס 'פרסי , ' הרי שזה מלמד רק על רעתו של יוספוס , מאחר שסעיפים 299 ב300- א הם תוספת משלו למקור שלפניו . מסקנה זו

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר