פרנק מור קרוס שומרון וירושלים בימי שיבת ציון

עמוד:66

בין כוהנים לחילונים בימי עזרא ונחמיה — והלוא משום כך נעשו התיקונים . תיקונו של עזרא נכשל כמובן , כפי שמעיד הצורך שראה נחמיה לערוך מערכת תיקונים דומה . אין מקום לפקפק בעדותו של יוסף בן מתתיהו , הכותב : 'והואיל וכוהנים וישראלים רבים היו קשורים בנישואים כאלה , היו אנשי ירושלים שרויים במבוכה לא קטנה . כי כל ( אלה ) עברו אל מנשה , וסנבלט סיפק להם כסף וחילק להם אדמה לעובדה ולשבת עליה . ' לבן מתתיהו , שבעצמו התייחס על הכהונה והיה שותף לרגשות האנטי שומרוניים של ימיו , לא הייתה כל סיבה להמציא סיפור מעין זה . חוסר הרצון בעבר , להודות בקיום קשרים חוזרים ונשנים בין משפחות בית סנבלט לבין משפחות הכהונה מבית צדוק , נבע מן הנטייה להשליך על התקופה הפרסית את הניכור הקיצוני , ולמען האמת — את השנאה העמוקה , שאפיינו את יחסי השומרונים והיהודים בשלהי התקופה החשמונאית ובתקופה הרומית . לעומת זאת , הולכות ומתרבות העדויות לכך , שהתהום אשר הפרידה סופית בין השומרונים לבין היהודים , על אף דתם המשותפת , נתהוותה בתקופה הרבה יותר מאוחרת , זמן רב לאחר תום התקופה הפרסית . הנימוק העיקרי הוא , שבהדרגה נאלצנו להכיר בכך שדתם של השומרונים נגזרה מהיהדות . אין בחגיהם של השומרונים , בחוקיהם , בגישתם השמרנית לתורה , ובמורשתם התאולוגית אלא מעט מזעיר — אם בכלל — שרידים מהדת הישראלית ( הצפונית ) הקדומה הנבדלת מהיהדות , ואין בהם שום ראיה ממשית לסינקרטיזם דתי . הניגוד בין דת השומרונים לדתה של הקהילה היהודית שישבה ביב ( אשר חלק לא קטן ממנה מוצאו בממלכה הצפונית ) מעיד על כך באופן הברור ביותר . אפילו התורות האפוקליפטיות היהודיות המאוחרות טבעו חותם ברור על הדת השומרונית . מסיבות אלה ואחרות , הולך ורב מספרם של החוקרים הנוטים לאחר את זמנו של ' הפילוג השומרוני' — יש המאחרים אותו לשלהי התקופה הפרסית , אחדים לימי אלכסנדר , ואחרים לזמן מאוחר יותר . היסטוריונים רבים רואים בהקמת המקדש השומרוני את המאורע שגיבש את הקרע ביחסים , אשר הוליך אל התפתחות כיתתיות שומרונית . הזמן שבו התרחש לדעתם הפילוג , קובע בעיניהם גם את התאריך שבו נוסד המקדש השומרוני . תולדות השומרונים בראשית התקופה ההלניסטית הודות לגילוי הפפירוסים של שומרון , בצירוף הנתונים ההיסטוריים שעלו מהחפירות הארכאולוגיות בשכם , בתל א ראס ובעיר שנחשפה על הר גריזים , ניתנה לנו עמדת מוצא חדשה לדיון בתולדות השומרונים במהלך התקופה ההלניסטית . אולם כשם שהממצאים 91 קדמוניות יא , . 325-321 , 312-302 92 לסקירת הספרות הקיימת , ראו מאמרו של Sanballat and the Samaritan Temple' , . bjrl , 38 ( 1955 ) , pp . 166-198 H . H . Rowley . דיון מאוחר יותר ניתן למצוא אצל קוגינז ( לעיל , הערה ( 10 ואצל : Samaritan History , 1 : The Persian , Hellenistic and Hasmonaean Period ' , A . D . A . D . Crown , 'Redating the Schism between the Judaeans and the Samaritans' , JOR , 82 ( 1991 ) , Crown ( ed . ) . The Samaritans , Tubingen 1989 . pp . 1-18 pp . 17-50 ; M . Mor , 93 על גילוי הפפירוסים ועל השחזור ההיסטורי של המאורעות שהובילו לטבח בעליהם ולהטמנתם

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר