מרדכי כוגן הפולמוס המקראי הקדום נגד תושבי שומרון

עמוד:32

עזרא נחמיה מביא את קורות קהילת הגולים ומאבקה לחדש את חיי הפולחן בירושלים על פי פירושה של תורת משה . קהילה זו , על פי הודעתה שלה עצמה , התנגדה לכל מגע עם עמי הארצות שנתפסו כמטמאים את זרע הקודש . כך למשל , כוהנים שלא הצליחו להוכיח את ייחוסם , נגאלו מן הכהונה ( עזרא ב סב ;( 'כל הנבדל מטמאת גויי 'pKn הורשה להשתתף בחנוכת המקדש ( עזרא ו כא ;( מנהיגי הקהילה עשו ניסיונות נשנים והולכים כדי להוציא מקרבה את הנשים הנכריות שנישאו לבני הגולה ( עזרא ט-י ; נחמיה י לא : יג כג-כח . ( אין תמה שבקהילה בדלנית כזו לא ימצאו תושבי שומרון מקום , ושהם יכונו בפיה 'צרי יהודה ובנימין' ( עזרא ד א . ( לבעל דברי הימים הייתה השקפה אחרת : אין בודקים את ייחוסו של כל מי ששב לה' בלב שלם ( כפי שנעשה בעזרא ב נט-סג . ( יושבי צפון 0 , 7 pxn ישראלים לכל דבר ( השוו דברי הימים ב , ל כה ; לד לג ;( והוא הדין בגרים שהיו . / 7 x 7 בעל דברי הימים קיבל אותם כשווים במעמד בקהל ישראל ( השוו דברי הימים ב , ל כה . ( מאחורי ההתייחסויות לישראל בספר דברי הימים , כולל נאומו של אביה בהר צמרים ( דברי הימים ב , יג ד-יב , ( אין מסתתרים שומרונים או 'פרוטו שומרונים . ' בעל דברי הימים התעלם ביודעין משאלת הזרים שהובאו לשומרון מפני שהיה מוכן לקבל נכרים כקהל העובדים את אלוהי ישראל . פתיחות זו , לעומת ההתייחסות של עורך / מחבר עזרא נחמיה , ממקמת את בעל דברי הימים בין המתנגדים לבני הגולה , וניתן אפוא לזהות את קהלו כאלה שהיו מוכנים לקבל את יושבי שומרון בקהל ה . ' מן הניתוח הזה של המקורות המקראיים עולות מספר מסקנות : ( 1 ) ממלכת ישראל בכלל והעיר שומרון בפרט לא נתרוקנו מתושביהן הישראלים בידי הכובש האשורי . הפולחן הישראלי התחדש בפחווה האשורית שהתארגנה במקום ; בו בזמן יצר חלק מן האוכלוסייה הישראלית , שנותרה בא , ^ קשר עם המרכז הפולחני בירושלים . ( 2 ) גלים גלים של מתיישבים זרים הגיעו לשומרון במשך מאת שנות השלטון האשורי . ( 3 ) הדת האקלקטית שהתפתחה בשומרון התקיימה כמאה חמישים שנה , עד סוף המאה השישית , ואז עברה מן העולם . מסקנות אלו הן כמובן חלקיות בלבד , ולפני עריכת סיכום של הפרק ההיסטורי 15 סביר להניח שבעל דברי הימים כלל את הזרים שהגיעו לארץ-י & ראל בימי השלטון האשורי בין ' הגרים , ' אך הוא אינו מצטט את מלכים ב , יז כד , ואיננו מתייחס אליהם במיוחד . השוו יפת ( לעיל , הערה , ( 10 עמ' ; 299-286 וכן 190-193 . קק T . WWW , Die ChronikahAuslegunj > , GbUmgen 1972 , 16 כפי שמוצאים viuyn 1973 , pp . 172-173 P . Welten . Geschichte undGeschichtsdarstellung in den Chronikbuchern , Neukirchen- ואחרים . 17 כפי שטוען ( 1962 ) , pp . 281-291 M . Delcor , 'Hinweise auf das samaritanische Schisma im Alten Testament ' , ZAW , 74

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר