|
עמוד:152
שמגילות אלו נבחרו , לא עדכנו השומרונים את הנוסח שבידם , אף על פי שהיו סופרים יהודים שהוסיפו הרמוניזציות נוספות ופתרו קשיים נוספים המצויים בתורה . סופרים שומרונים הוסיפו לנוסח היהודי שהם אימצו תוספות כיתתיות , שקבעו שהמקום המקודש הוא הר גריזים . לפיכך מסתבר , שהנוסח השומרוני מעיד שהיו קשרים בין שומרונים ליהודים במאה השנייה לפנה"ס . במסגרת קשרים אלו התגלגל נוסח הרמוניסטי יהודי , העומד בבסיס הנוסח השומרוני , לידי השומרונים . התוספות הכיתתיות שנוספו על נוסח זה מלמדות על תפיסה דתית מגובשת , המקדשת את הר גריזים ומתפלמסת כנגד קדושתה של ירושלים . ניתן לשער שהמגילות ההרמוניסטיות היהודיות הגיעו לידי השומרונים , והתוספות הכיתתיות נוספו לנוסח השומרוני במהלך המאה השנייה לפנה"ס .
|
רשות העתיקות
|