אסתר אשל וחנן אשל תאריך התגבשותו של החומש השומרוני לאור המגילות המקראיות מקומראן

עמוד:151

מקיפה יותר מאשר העריכה המתועדת בנוסח השומרוני , ואשר יש בו פתרון לקשיים נוספים המצויים בטקסט המקראי ? דומה שהתשובה לכך היא כרונולוגית . השומרונים אימצו מגילות שעברו את העריכה ההרמוניסטית שהיתה מקובלת בפרק הזמן שבו הם קבעו נוסח מחייב . אימוצו של נוסח הרמוניסטי זה בידי השומרונים אירע במהלך התקופה , שבה המשיכו סופרים יהודים לשכלל את הנוסח ההרמוניסטי . דומה כי המגילות שבהן יש עריכה הרמוניסטית מקיפה יותר מהנוסח השומרוני , משקפות נוסח שעריכתו נסתיימה לאחר שהשומרונים אימצו את המגילות שהיוו את הבסיס לנוסח השומרוני . לאחר שנקבע הנוסח השומרוני , הוא הועתק בדיוק pn : ולא אירעו בו שינויים נוספים , ואף לא נוספו עליו תוספות הרמוניסטיות שאותם הציעו סופרים יהודים . לקביעת תאריך התהוותו של הנוסח השומרוני יש חשיבות V , 4 QTest המכיל קטעים משמות ( בנוסח ההרמוניסטי , ( במדבר ודברים וכן פשר ליהושע ו כר . במגילה זו , שהועתקה ברבע הראשון של המאה הראשונה לפנה"ס , מופיע נוסח הרמוניסטי של ספר שמות , הזהה בהיקף עריכתו לנוסח השומרוני . עובדה זו מעידה על כך שנוסח זה נערך , נתקבל ורווח כבר במאה השנייה לפנה"ס . על כן דומה שמציאותם של טקסטים שעריכתם מקיפה יותר מהנוסח השומרוני , הכתובים בכתב החשמונאי וההרודיאני , וכן הקטע ההרמוניסטי ב , 407681- מעידים כי הנוסח שעומד ביסוד הנוסח השומרוני נתגבש במאה השנייה לפנה"ס . לא נוכל לסיים את הדיון בנוסח השומרוני מבלי לדון בשאלה מתי נוספו עליו השינויים הכיתתיים ( שאינם מתועדים במגילות קומראן . ( יש לשער שהתוספות הכיתתיות נוספו לנוסח השומרוני קודם חורבנו של המקדש השומרוני בהר גריזים , בשנת 111 לפנה"ס . ייתכן שאפשר למצוא סמך לדבר בכתובת עברית מקוטעת שנתגלתה במתחם המקודש בהר גריזים , ופורסמה לא מכבר . בשורה השלישית בכתובת זו ניתן לקרוא [ ' ר בח , ' ] וניתן להשלימה בדרך השערה , 'אש ] ר בח [ ר , ' ולהניח שזהו ציטוט מתוך השינויים הכיתתיים שבספר דברים . אף אם לא נקבל השלמה זו , ניתן להניח שהשומרונים בחרו בנוסח יהודי הרמוניסטי של חמישה חומשי תורה , שרווח לפני התקופה החשמונאית . נוסח זה הגיע לידי השומרונים בתקופה שקדמה להרעת היחסים בין היהודים לשומרונים , עם הקמת המדינה החשמונאית . ניתן להניח שלנוסח זה הוסיפו סופרים שומרונים , שפעלו ליד המקדש בהר גריזים במהלך המאה השנייה לפנה"ס , את התוספות הכיתתיות . דומה אפוא שבבסיס הנוסח השומרוני עמד נוסח יהודי , שאותו אימצו השומרונים במאה השנייה לפנה"ס . הנוסח השומרוני מעיד שהשומרונים סברו , בדומה לסופרים יהודים שפעלו באותה תקופה , שיש ליישב את הסתירות הפנימיות המצויות במקרא . לפיכך הם בחרו , כבסיס הנוסח שבידם , חמש מגילות שעברו עריכה הרמוניסטית . לאחר 94 ראו טוב , שם , עמי 95 . 134 ח' אשל , 'הרקע ההיסטורי של 4 QTesi לאור התגליות הארכיאולוגיות , ' ציון , נה ( תש"ן , ( עמי , 150—141 ושם ביבליוגרפיה . 96 מגן ( לעיל , הערה , ( 40 עמ' 97 . 79 לדיון באפשרות זו ראו ח' אשל , 'השומרונים בתקופות הפרסית וההלניסטית : התהוותה של עדה דתית , ' חיבור לשם קבלת תואר דוקטור של האוניברסיטה העברית בירושלים , תשנ"ד , עמ' . 86

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר