|
עמוד:134
המשולשת שהציע קרוס לעדי נוסח המקרא בימי בית שני , אשר לפיה נוסח המסורה מייצג את משפחת הטקסטים המקראית האופיינית לבבל ; תרגום השבעים מייצג את משפחת הטקסטים המקראיים האופיינית למצרים ; ואילו הנוסח השומרוני מייצג את משפחת הטקסטים המקראיים האופיינית לארץ ישראל — היא סכמטית ולא מדויקת , שכן : ( א ) במצרים נתגלה פפירוס נאש , שהוא עד נוסח הרמוניסטי המתוארך לתקופה החשמונאית ( כפי שנראה להלן ;( ( ב ) בנוסח השומרוני ניסו ליישב קשיים טקסטואליים המצויים בנוסח המסורה , ומכאן ברור שבפני הסופרים , אשר ערכו את הנוסח ההרמוניסטי , עמד נוסח מקראי קרוב מאוד לנוסח המסורה , ועל כן מסתבר שנוסח המסורה והנוסח השומרוני רווחו באותו אזור — ככל הנראה . Vxitp ^ pKn אף הממצא הטקסטואלי מקומראן מעיד על כך , שכל שלוש המשפחות של טקסטים אלו רווחו pxn w . VN לפיכך עדיף לכנות את הטקסטים שעברו עריכה הרמוניסטית 'טקסטים הרמוניסטיים . ' קרוס ציין ש'גילוין וחקירתן של מגילות קומראן נתנו בידינו אפשרות לשבץ את החומש השומרוני בתולדות הטקסט המקראי העברי . מתברר , כי החומש השומרוני הינו נוסחה מאוחרת של מסורת ארצישראלית קדומה [ ... ] ניתוק מסורת החומש השומרוני חל בשלב מאוחר למדי של התפתחות הטקסט הארצישראלי [ ... ] תהא אשר תהא אמת המידה שבה נמדוד את החומש השומרוני , הרי אין כל מנוס מן המסקנה כי מקורות העריכה השומרונית של התורה אינם קודמים לתקופה החשמונאית . ' ג"ד פורביס ביסס קביעה זו בעבודת הדוקטור שלו , שכתב בהדרכתו של קרוס . בעבודה זו הוא תיארך את החומש השומרוני ואת התהוותה של העדה השומרונית כעדה נפרדת , לתקופה החשמונאית . נימוקיו הם : ( א ) כתבם של השומרונים התפתח מן הכתב העברי של התקופה החשמונאית . כתב זה לא התפתח מהכתב העברי של התקופה הפרסית או של התקופה ההלניסטית הקודמת לחשמונאים , ולא מהכתב העברי של התקופה הרומית , אלא דווקא מן הכתב החשמונאי ; ( ב ) הכתיב של הנוסח השומרוני הוא כתיב מלא , האופייני לתקופה החשמונאית ולא לתקופות שקדמו לה , וכן לא לתקופה 'הרבנית' המאוחרת יותר ; ( ג ) הנוסח השומרוני שייך לאחת משלוש המסורות הטקסטואליות אשר נהגו בתקופה החשמונאית , ואשר מתועדות במגילות קומראן . 33 ראו F . M . Cross . "The Historyof the Biblical Text in the Lightof Discoveries in the Judaean Desert' , 299 n"D 36 . 120 'KS , DIP 35 . 123 "as , ( 18 mvn , TSb ) ^^^ 34 HTR , 57 ( 1964 ) . pp . 281-299 קרוס , 'שומרון וירושלים , ' ח' תדמור ( עורך , ( ההיסטוריה של עם ישראל : שיבת ציון — ימי שלטו ן פרס , ירושלים תשמ"ג , עמ' 37 . 93-92 ראו J . D . Purvis , The Samaritan Pentateuch and the Originof the Samaritan Seel , Cambridge , MA 52 38 1968 , pp . 18-52 שם , עמ' 39 . 69-52 שם , עמ' . 87-69
|
רשות העתיקות
|