דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:121

לפני שעלה זה לשלטון , כפי שעולה מדברי נחמיה . כך שאולי ניטיב לעשות אם נייחס את כל הזיקה שבין סנבלט לבין דריווש לקישור שעשה יוספוס : כיוון שמצא 'סנבלט' במקור הדן במשא ומתן עם אלכסנדר , הוא הסיק שנתמנה לתפקידו בידי המלך הפרסי שבזמן ההוא — דריווש השלישי . ג . עד לסעיפים , 322-321 קשרו של סנבלט לאלכסנדר שואף לאפס . אמנם יוספוס שילב את הסעיפים , 305-304 על ענייני אלכסנדר במקדוניה ובמזרח , באמצע הסיפור על ידוע , מנשה וסנבלט , אך לפנינו רק מילתו של יוספוס על כך , שמאורעות אלה התרחשו ' באותו זמן לערך' ( סעיף — ( 304 ממש כפי שניצחונו של אלכסנדר בקרב איסוס , והמצור שהטיל על ערים בסוריה ( סעיפים 317-313 א , ( מופיעים לאחר קטע נוסף בסיפור על מנשה וסנבלט ומוצגים שוב במילים : 'באותו זמן לערך' ( סעיף . ( 313 משפטים כמו ' באותו זמן לערך' הם דרך נוחה להחדיר גופים זרים לתוך סיפורים , שכן הם מספקים הקשר כרונולוגי ובכך מסבירים לקורא את נוכחותם הצורמת מבחינה עניינית . במקרה שלפנינו אפשר להניח כי המקור החיצוני , ה'מקום אחר' הנזכר בסעיף 305 כמקור לידיעות על מסעות אלכסנדר , היה ספר יעץ כלשהו על היסטוריה הלניסטית . ובכן , כעת נשאל : אילו היה ליוספוס מקור אחד שעסק במנשה , בסנבלט וגם באלכסנדר , מדוע קטע אותו פעמיים ויצר סיפור מחוספס ? מדוע לא להציג בפנינו את סעיפים 303-302 ( ההקדמה , ( את כל הסיפור המביא את אלכסנדר לצור ( סעיפים 317-313 , 305-304 א , ( ולאחר מכן להביא את סיפורם של מנשה וסנבלט לאותה נקודה ( סעיפים ?( 312-306 ולחלופין , יכול היה יוספוס להציג תחילה את סיפור מנשה וסנבלט ( סעיפים 303-302 ו , ( 312-306 ואז להביא את אלכסנדר לצור ( סעיפים 317-313 , 305-304 א . ( כך או כך , הוא היה אז מוכן להמשיך בתיאור הפגישה בין אלכסנדר לסנבלט . הדרך שבה יוספוס מקיף את סעיפים 42 כפי שמעיר כהן ( לעיל , הערה , ( 25 עמ' , 43 'באותו זמן' ורמיזות ל'מקום אחר' הם דרכים אופייניות ליוספוס להחדיר להרצאתו 'מובאות הקוטעות את הרצף ; ' ראו שם , עמ' , 44 הערה 5 ( על אף שיש להבחין יותר בין הפניות יוספוס למה שכתוב במקום אחר , כגון בסעיף , 305 להפניותיו למה שהוא עצמו סיפר במקום אחר . ( על 'באותו זמן' ראו שוח ץ ( לעיל , הערה , ( 16 עמ' ; 254-246 ועל הפניות יוספוס ל'מקום אחר , ' שעליהן נכתב הרבה , ראו h . Driiner , 'Untersuchungen uber . Josephus ' , ( Diss . Marburg 1896 ) , ch . 5 , esp . p . 71 , n . 1 , & pp . 84-85 כאשר לתוספות דומות אחרות שהחדיר יוספוס להרצאתו ב'קדמוניות , ' ראו . Classischen Altertumswissenschafi , 9 . 2 ( 1916 ) , cols . 1966-1967 G . Hoischerm , Paulys Realencylopddie der אמנם אין הדבר שייך לטיעוננו כאן , אולם למען השלמות אציין שחוקר מאוחר יותר הציע , כי ההפניה ל'מקום אחר' בסעיף , 305 וכמה אחרות ב'קדמוניות , ' אינה אלא הפניה בלתי מדויקת של יוספוס , על פי זיכרונו , למה שהוא עצמו כבר כתב ב'מלחמת היהודים' — במקרה זה , במלחמת היהודים ב , ; 488-487 ז , ; 245 ראו . ( 1958 ) , p . 270 , n . 44 H . Petersen , 'Real and Alleged Literary Projects of Josephus ' , American Journalof Philology , 79 תהיינה סגולותיה של גישה זו אשר תהיינה בדרך כלל , הרי שבמקרה זה היא רחוקה מלהיות משכנעת .

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר