דניאל שוורץ על כמה פפירוסים - מקורותיו של יוסף בן־מתתיהו והכרונולוגיה שלו לתקופה הפרסית

עמוד:118

והכוהן הגדול , מורה על כך שהיא — כמו ההיקרויות בידיעות על הכוהנים הגדולים המתחלפים ( סעיפים — ( 347 , 302 משקפת את פעולת העריכה של יוספוס . על כך למדים אנו גם מן העובדה , שבכל מקום אחר בסיפור הארוך על אלכסנדר והכוהן הגדול , שמו של האחרון כלל אינו נזכר — ודמות מרכזית זו רק נרמזת לפי תוארה : 'הכוהן הגדול' ( סעיפים , 330 , 318 פעמיים בסעיף , 331 שלוש פעמים בסעיף 336 וכן בסעיף , ( 338 או אף : 'הכוהן הגדול של היהודים' ( סעיפים : . ( 333 , 319 , 317 לעתים ניתן אולי להסביר זאת כתולדה של 'נקודת מבט , ' כגון זה שבסעיף 317 ( שפירושו ' אדוני הנכבד ( ' ובסעיף 333 ( שפירושו 'השווה את משרתו לשלך . ( ' ! אולם הסברים כגון אלה לא יהוו אפילו קצה של הסבר להימנעותו החוזרת ונשנית של יוספוס לכנות את גיבור סיפורו בשמו , הגם שכבר סיפר לנו שמדובר בידוע . מה מנעו מלהשתמש בשם ידוע ? ההסבר היחידי הנראה לי כאן הוא , שמקור שהיה לפני יוספוס כינה את הכוהן הגדול בשם אחר ; כאשר הגיע יוספוס למסקנה , על פי צירופי מקורות וחשבונות , שבאמת מדובר בידוע , הוא העדיף להמיר את השם האחר בכינוי הניטרלי 'הכוהן הגדול ( של היהודים , ' ( במקום לנקוט פעולה קיצונית יותר ולשרבב את שמו של ידוע בכל מקום שהופיע בו השם האחר . יוספוס נוקט אותה גישה זהירה וצנועה גם במקומות אחרים , כמו למשל בקדמוניות יא , ; 22 שם , ביחסו לימי כמבוזי מכתב , שלדברי מקורותיו נשלח לארתחשסתא ( ראו : עזרא החיצוני ב , טז ועזרא ד , ז , ( הוא משנה את הפנייה לפנייה ניטרלית : סתם 'רבוננו' ולא 'כמבוזי המלך . ' יתר על כן , יש כמה סיפורים ארצישראליים מפורסמים על הכוהן הגדול שפגש את אלכסנדר הגדול , ובהם שמו של הכוהן הגדול הוא 'שמעון הצדיק . ' אני משער כי סיפור כזה שימש את יוספוס כמקור , ושהוא — כמו גם חוקרים בני זמננו — ראה בשם ההוא רק כינוי שבשגרה , בספרות חכמים , לכוהן גדול טוב ( כמו השימוש ב'ינאי' ככינוי שגור לכוהן גדול רע , ( וכך חש ביטחון בהחליפו אותו בשם אחר , לפחות בסיפור המסגרת . 32 ההנחה , כי יש לצפות לעריכה בעיקר בנקודות תפר , ברורה מאליה . לדיונים במקרים כאלה בקדמוניות יט , , 292 ובמעשי השליחים יב , 1 ראו ד' שוורץ , אגריפס הראשון — מלך יהודה האחרק , ירושלים תשמ"ז , עמ . 134 . 24 33 על 'קריאה בשם כבעיה של נקודת מבט , ' ראו : Los Angeles 1973 , pp . 20-32 B . Vspensky , A Poeticsof Composition , Berkeley & ( לחיבור זה הפנני ידידי ד"ר פנחס מנדל . ( 34 מרקוס ( לעיל , הערה , ( 12 עמ' , 324 הערה , c מעיר , כי 'בהשמיטו את השם , נמנע יוספוס מן המבוכה שבשינוי גלוי בנוסח כתבי הקודש ; ' למקרים דומים , ראו Vagueness ' , Scripta Classica Israelica , 16 ( 1997 ) , pp . 111-112 D . R . Schwartz , 'Cassius' Chronology . and Josephus על כך יש להוסיף שיוספוס , בקדמוניות יא , , 174 שהיא גרסתו לנחמיה ד א // עזרא השני יד א , השמיט את אזכורו של סנבלט , והלה אינו מופיע עוד בדברי יוספוס על נחמיה , חרף המקורות שלפניו . דומה כי זהו רמז משכנע לכך , שיוספוס לא שקל את האפשרות כי היו שני אנשים שונים ושמם סנבלט . 35 ראו : בבלי , יומא סט ע"א ; סכוליון למגילת תענית , כ"א בכסלו ( מהדורת ליכטנשטיין , , huca ח-ט , [ 1931 / 1932 ] עמ' . ( 340-339 36 טקסטים שונים מעמידים את שמעון הצדיק הן בזמנו של אלכסנדר מוקדון ( ראו בהערה הקודמת ) הן כזמנו של גיוס קליגולה ( תוספתא , סוטה יג , ו , ומקבילות , ( והן בנקודות זמן שונות ביניהם ( ראו למשל : קדמוניות יב , ; 157 , 43 אבות פ '' א מ"ב ועוד . ( על בעיה זו ראו , בין היתר : ליכטנשטיין , שם ,

יד יצחק בן-צבי

רשות העתיקות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר